Tänä yönä Välimeri oli rauhallinen eikä laivaa keikuttanut
lainkaan. Nukuimme varsin hyvin ja heräsimme Sisilian rannikon jo näkyessä hyttimme
ikkunasta. Meillä oli taas tänään bad hair day eikä minun vakuutukseni, että ne
ovat yhtä kauniit kuin ennenkin, auttanut yhtään. Laituriin laiva kiinnittyi
puoli kahdeksan aikoihin ja matkustajille annettiin lupa laskeutua
autokannelle. Olen tottunut, että laivoista poistutaan tiukassa henkilökunnan
osoittamassa järjestyksessä. Täällä nämä säännöt eivät päteneet lainkaan.
Henkilökuntaa ei näkynyt missään ja avatusta portista ajettiin ulos täydellisen
kaaoksen vallitessa. Jonoista ei ollut tietoakaan vaan jokainen puski eteenpäin
käyttäen pientäkin koloa, mihin sai tunkea autonsa. Ilman kolhuja pääsimme
maihin ja siitä etenimme kaupunkiin. Tavoitteena oli löytää parkkipaikka
mahdollisimman pian ja mennä katselemaan Palermoa. Jouduin tekemään pitkän
kierroksen lännessä ennen kuin pääsin kääntymään takaisin oikeaan suuntaan.
Liikenne Palermossa oli hankalampaa kuin olen kokenut muualla Italiassa. Liikenne
etenee, mutta vain oman edun hyödyksi.
Löysin rantatien varresta yllättävän helposti parkkipaikan
ja pääsimme kävelemään Palermoon ennen yhdeksää. Kaupungissa oli myös hienoja
paikkoja, mutta päällimmäiseksi meille jäi Palermosta kuva, että se on
likainen, roskainen, meluisa ja epämiellyttävä kaupunki. Jalkakäytävät, jos
niitä oli, olivat kapeita. Liikenne oli kapeillakin kaduilla vilkasta ja
vauhdikasta. Jalankulkija tuli vasta autojen, mopojen ja harvojen polkupyörien
jälkeen viimeisenä, jopa kulkukoirat menivät ennen meitä. Jokaisessa
risteyksessä piti katsella joka suuntaan varmistaakseen, että reitti oli vapaa.
Varmaan autoilijat olisivat suojatiellä kulkijoita väistäneet, mutta minä en
niihin luottanut.
Kävimme katsomassa muutaman oikein hienosti koristellun kirkon.
Ne olivat liiankin koristeltuja, ainakin Seijan maun mukaan. Kaupungin komein
nähtävyys on normannien valtakunnan aikana valmistuneen kuninkaan palatsin Palatina-kappeli.
Siellä oli todella mahtavan näköiset koko melko suuren kappelin seinät ja katot
peittävät mosaiikit. Ne olivat erittäin taidokkaasti koottuja ja olivat
hämmästyttävän elävän näköisiä. Lähes kaikkien mosaiikkien tausta oli
kultainen, joten kappeli oikein loisti valossa. Ohitimme myös todella suuren
Teatro Massimon, joka on Italian suurin teatteri. Sen portailla on kuvattu
Kummisetä III -elokuvan loppuhuipennus. Kävelimme hiljalleen pois kaupungin
kuumasta keskustasta autolle.
Poistuminen Palermosta oli kovin hidasta, koska liikenne
tökki pahemman kerran. Syynä olivat hätävilkuin pysäköidyt autot, joiden vuoksi
isommankin väylän eteneminen hidastui suuresti, koska typerästi pysäköityjen
autojen vuoksi piti väistää vastaan tulijoita. Toinen hidastava tekijä oli
sivukaduilta puskevat autot, joiden vuoksi piti molempiin suuntiin kulkevan
liikenteen pysähtyä. Täällä on niin paljon liikennettä, että sivukadulta ei
ilman röyhkeätä puskemista pääsisi lainkaan pois, mutta ratkaisu pitäisi olla
joku muu kuin päätien etenemisen suuri hidastaminen.
Hitaasti, mutta kuitenkin pääsin pois kaupungista ja
Messinaan menevälle moottoritielle. Päätimme ajaa moottoritietä hyvin hitaiden
pikkuteiden sijasta. Sisilia on erittäin kumpuilevaa etenkin täällä pohjoisella
rannikolla. Moottoritien rakentaminen on vaatinut lukuisten tunneleiden
tekemistä jyrkkärinteisten vuorien läpi. Matkavauhti oli oikein mukava eikä
liikennettä ollut kovinkaan paljon Palermon esikaupunkien jälkeen. Noin kahden
tunnin ajon jälkeen poistuimme tullitieltä ja yritimme maksaa vajaan kymmenen
euron käyttömaksun. Meillä ei ollut riittävästi kolikoita eikä automaatti
suostunut ottamaan seteleitä eikä luottokorttia. Meillä oli pattitilanne; puomi
oli kiinni eikä meillä olut sopivaa valuuttaa maksaa tullimaksua. Painoin
suurta punaista nappia, jolla hälytettiin apua. Vähän ajan kuluttua särkevästä
kaiuttimesta kuului italiaa, josta en ymmärtänyt yhtään mitään. Kerroin
englanniksi, että kone ei ota vastaan seteleitä eikä meillä ole riittävästi
kolikoita. Toisessa päässä oli hiljaista eli siellä ei ymmärretty yhtään mitään
mitä olin sanonut. Pattitilanne siis jatkoi. Äkkiä automaatti sylki sinne
laittamamme lipukkeen ja puomi nousi. Otin lipukkeen ja ajoin pois ennen kuin
puomi laskeutuisi uudestaan. Pysähdyimme ihmettelemään tikettiä, missä
kerrottiin, ettemme olleet maksaneet tullia ja siihen oli ilmestynyt auton rekisterinumero.
Yhtäkkiä kaikki olivat kiinnostuneita automme rekisterinumerosta! Lapun
takapuolella oli runsaasti italiaa, mutta se ei meitä helpottanut. Varmaan
meidän pitäisi maksaa tulli jossain tai se menee autovuokraamon maksettavaksi
ja he lisäävät meidän laskuun moninkertaisen summan. Taas kaikki on meidän
syytä, vaikka meillä olisi ollut millä maksaa, mutta automaatti ei suostunut
ottamaan maksua vastaan. Jo nyt on p…
Pääsimme Milazzon kaupunkiin ja hotelli löytyi pienen
etsinnän jälkeen. Varsin uusi hotelli sijaitsi aika kaukana pienen kaupungin
keskustasta, mutta se oli ainoita, joka tarjosi parkkipaikan. Lähes saman tien
kirjautumisen jälkeen kävelimme kaupungin keskustaan. Olin toivonut, että
pääsisimme käymään jollain lähellä olevista Liparin saarista, mutta kävi ilmi,
että olisimme ehtineet mennä saarille, mutta tulla pois melkein saman tien, joten
päätimme olla tekemättä matkaa. Liparin saaret ovat vulkaanisesti hyvin aktiivisia
ja erityisesti Stromboli olisi kiinnostanut, mutta nyt se jäi näkemättä.
Kävelimme Milazzon äärimmäisen tylsässä kaupungissa jonkin
aikaa, mutta siellä ei ollut yhtään mitään katsottavaa. Ruokapaikankin
löytäminen oli kovin hankalaa. Lopulta ajauduimme tylsään ravintolaan, kun
vaihtoehdot olivat vieläkin tylsempiä. Tarjoilija pyysi minua katsomaan heidän
kalatiskiä, jossa oli kiintoisan näköisiä kaloja, mutta ne eivät näyttäneet
kovinkaan tuoreilta. Niin me molemmat päädyimme tilaamaan pizzat, jotka eivät
ihmeellisiä olleet, mutta parempia kuin epämääräisten kalojen syöminen. Milazzo
ei todellakaan pystynyt tarjoamaan meille yhtään enempää, joten kävelimme
takaisin hotellille viettämään hiljaisen illan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti