lauantai 25. kesäkuuta 2022

Poole

St. Georgesissa ei ollut aamiaista normaaliin tapaan vaan kahdeksalta huoneen oven eteen tuotiin kori, missä oli ihan kelvollisesti aamiaistarpeita, joskin lämpimät tietenkin puuttuivat. Kahvin saimme keitettyä itse. Huone oli siisti ja tilava, joten siellä oli mukava ja helppo hoitaa aamutoimet. Matkalaukun saimme jättää tänne, joten se ei hidastanut meidän tutustumistamme Guernseyhyn.

Saint Peter Port oli huomattavasti viihtyisämpi kaupunki kuin St. Helier. Se oli toki pienempi, mutta se ei selittänyt viihtyisyyttä. Täällä rakennukset eivät olleet uusia tai eivät ainakaan näyttäneet uusilta, kuten naapurisaaren pääkaupungissa. Kaupungin keskustan kujat olivat miellyttävän kapeita ja hyvin monien talojen ikkunoiden alla oli monenkirjavia ja runsaita kukkaistutuksia. Kauppakaduilla kaupat olivat jotenkin viihtyisämpiä ja ihmisiä oli vähemmän. Lisäksi viihtyisyyttä lisäsi paikan mäkisyys. Jos kuja nousee ylöspäin ja kaartuu hieman puoleen tai toiseen, se on huomattavasti mukavampi kuin suoraan jatkuva tasainen kuja, vaikka sen varrella olisivat aivan samat rakennukset. Vietimme aamun pari tuntia kuljeskellen kujilla katsoen ja nauttien. Seija ei sanonut mitään, mutta näin hänen ilmeistään, että häntä hieman harmitti, kun oli eilen löytänyt sortsit eikä pystynyt niitä enää tänään etsimään.




Aamupäivän aikana kävelimme kaupunkia suojanneen linnan luokse ja siitä ohi kulkien vankkaa aallonmurtajaa. Kummallista, miten oli lähes tyyntä pitkän matkaa, kunnes yhtäkkiä hyvin voimakas tuuli iski mereltä. Aaltoja ei meressä paljon ollut, vaikka hiukseni hulmusivat hyvin voimakkaasti. Aallonmurtajan päässä oli meneillään jonkinlaiset purjehduskilpailut. Tosin en ymmärtänyt kuka kilpaili ketäkin vastaan, koska kaikki purjehtivat sikin sokin yllättävän pienellä alueella. Ehkä tarkoitus oli olla osumatta toiseen veneeseen. Silloin tuli tasapeli.

Aallonmurtajan toisessa päässä oli myös menossa kilpailut. Siellä oli kymmeniä erialaisia kilpa-autoja: vakioautoja, mikroautoja, moottoripyöriä, vanhoja kilpa-autoja ja omatekoisia formulatyyppisiä autoja. Ne lähtivät vuorollaan merkistä kohti ylämäkeä hyvin voimakkaasti ärjyen. Meille ei selvinnyt kilpailun laatu, mutta ilmeisesti ne ajoivat jonkun matkaa eteenpäin niin kovaa kuin pääsivät ja sitten pysähtyivät, sillä takaisin lähtöpaikkaan ne eivät tulleet. Varmaan se oli kivaa.



Aamupäivänä ehdimme myös kavuta aika korkealle kaupungin ylle, missä löysimme oikein kivan puutarhan. Sen keskellä oli kahvio, missä nautimme kahvien kera skonssit. Siellä oli mukava istuskella katsellen vihreän nurmikon ylitse avautuvaa merinäköalaa. Hissukseen kiersimme takaisin merenpinnan läheisyyteen ja pistäydyimme viihtyisässä pubissa.

Satamassa emme olleet nähneet mainoksia veneajeluista, mutta saimme idean lähteä kiertämään saaren bussilla. Linja 91 kiertää saaren myötäpäivään ja linja 92 vastapäivään samaa reittiä. Valitsimme linjan 91, koska se bussi oli lähdössä, kun menimme bussiasemalle. Yritimme tarjota kuljettajalle käteistä, mutta se ei käynyt maksuksi. Onneksi meillä oli luottokortti, millä 1,25 punnan maksu henkilöä kohden sai hoidettua. Kuski oli kaukana kohteliaasta, mutta hyvin hän ajoi kovin kapeilla ja mutkaisilla teillä. Hämmästyin, miten asuttu saari oli. Kiersimme melkein koko saaren eikä tien vieressä ollut pitkiä pätkiä ilman asutusta. Kartan mukaan myös saaren keskusta on taajaan asuttu.

Meillä oli tarkoitus nousta pois saaren lounaiskulmassa ja kierrellä niemen kärjessä katsellen merta ja luontoa. Tähän saakka oli ollut poutainen sää, mutta bussin poistuessa pääkaupungista nousi taivaalle tummia pilviä. Lounaiskulmassa vettä satoi reippaasti, joten jatkoimme matkaa. Hiljalleen sade hiipui ja lopulta loppui. Olimme tulleet reitin, ja saaren, pohjoisosiin. Nousimme kyydistä ja kuljimme jonkun matkaa meren rannalla kulkien. Jatkoimme tietä eteenpäin, mutta alkoi jälleen sataa. Jäimme bussipysäkille odottamaan toisesta suunnasta tulevaa bussia, siis 92:sta. Hetken vettä vihmoi aivan turhan paljon, mutta sateenvarjo ja sadetakki suojasivat melko hyvin. Aikanaan bussi tuli ja pääsimme mukavamman kuskin kyyditsemänä takaisin samaa reittiä Saint Peter Portiin. Sadetta lukuun ottamatta reissu oli kiva, ilman sitä se olisi ollut oikein hieno.

Kello oli edennyt neljään ja skonssit olivat jo muuttuneet energiaksi. Olimme nälissämme ja hieman viluissamme märkien vaatteiden vuoksi, joten halusimme syömään mahdollisimman nopeasti. Tähän aikaan ravintolat ovat pääsääntöisesti täällä kiinni, mutta onneksi löysimme yhden pizzerian, joka oli auki. Pizzat sopivat vaihteeksi oikein hyvin. Ruokailun jälkeen kävelimme hiljakseen yöpaikkaamme ja haimme sieltä matkalaukun. Sää oli jälleen aurinkoinen, joskaan kovin lämmintä ei tänään enää ollut. Matkalla pistäydyimme Ship & Crown -pubissa ennen kuin kiireettömästi kävelimme satamaan.

Käytimme kolmannen kerran Condor Ferriesin laivaa eikä vieläkään alus lähtenyt aikataulun mukaisesti. Nyt meno oli kuitenkin kunnon haipakkaa, sillä katamariinin tapainen kulki Englannin Pooleen kolmessa tunnissa. Laiva keinui jonkin verran, mutta ei häiritseväsi. Olimme Poolessa yhdeltätoista, ja satamasta siirryimme Quay Hotelliin. Takseja ei näkynyt tässäkään satamassa, mutta matkaa oli vain toista kilometriä, joten äkkiä se huitaistiin. Poolen kaupungin ranta vaikutti oikein kivalta paikalta monine ravintoloineen ja pubineen. Harmi, että oli pakko päästä nukkumaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti