Yö oli osaltani levoton. Nukuin huonosti kuunnellen sekä
oman huoneen että naapurihuoneesta kantautuvaa kuorsausta. Aamulla oli aika
väsynyt, mutta melko terve. Flunssasta oli jäljellä raapiva yskä ja sitkeä
nuha, mutta niiden kanssa kyllä pärjää.
Aamun toimet oli tehty kahdeksaan mennessä ja melko
hyvävointinen porukka kantoi laukkunsa Mitsubishiin. Asuntomme avaimet jätimme
olohuoneen pöydälle ja oven auki aivan kuten ne olivat olleet sinne
saapuessamme. Bowmoressa ei taida olla paljon rikollisuutta. Oli minun ajovuoro
ja ensimmäinen etappi oli ajaa saaren eteläkärkeen Port Elleniin. Islaylla on
hauska tapa tervehtiä kevyellä kädennostolla jokaista vastaantulevaa autoa.
Liikennettä oli yllättävän paljon kapealla tiellä, joten tervehdyksiä ehti 15
kilometrin aikana tulla monia.
Lauttamatka Kennacraigiin kesti kaksi tuntia ja se aika meni
Finlaggan-aluksen keulabaarissa istuskellen. Ulkona oli hyvin sankka sumu, ja
laiva joutui töräyttämään sumutorvea muutaman minuutin välein. Se toimi, sillä
törmäyksiä ei tapahtunut ja pääsimme maihin aikataulussa. Tänään meillä oli pitkä
ajopäivä Islayn saarelta Skyen saarelle, mikä tekee noin 250 mailia. Tiet ovat
melko kapeita ja liikennettä yllättävänkin paljon, mutta Outlander kulki tasaisesti
ja matka eteni. Harmiksemme sumuinen sää seurasi meitä koko matkan, mikä
haittasi pahasti maisemien ihailua. Reitin varrella oli Skotlannin korkeimpia
vuoria, kuten kaikkein korkein Ben Nevis, mutta niistä ei näkynyt kuin
alarinteet. Onneksi olemme täällä ajelleet ennenkin, joten osasimme kuvitella
vuorten ylärinteet. Ainakin osittain.
Pysähdyimme Obanin vilkkaassa pikkukaupungissa syömään. Täällä
olimme yöpyneet aikaisemmilla matkoilla ja käyneet katsomassa kaupungin hienon
tislaamon, joten nyt viihdyimme täällä ainoastaan ruokailun ajan. Menimme
syömään kovin kauhtuneeseen ja pahasta sisäilmaongelmasta kärsineeseen pubiin.
Siellä saimme huokeata ja hyvin energiapitoista ruokaa oluiden kera, paitsi
tietenkin minä, joka sai appelsiinimehua. Parkkipaikalta poistuessamme Jukka
huomasi vieressä olleet autojen sähkölatauspisteen ja häntä harmitti
suunnattomasti, ettemme saaneet ladattua hybridiämme akkuja.
Täälläpäin tiet seuraavat pitkiä meren lahtia, joita
kutsujaan Loch-nimellä. Se on vähän kummallista, sillä myös järvistä käytetään Loch-nimitystä.
Vuonojen tapaisia pitkiä lahtia oli kiva katsella, vaikka alhaalla olleet pilvet
ihailua haittasivatkin. Fort Williamsissa muistelimme missä olimme yöpyneet
Skotlanti kolmosella, mutta Jari ei tunnistanut koko kaupunkia. Muut
tunnistivat paikan ja löysivät ison kaupan samasta paikasta kuin viimeksi. Saimme
varmistettua illan juomat, joten matka jatkui länteen päin.
Meillä oli vielä kahden ja puolen tunnin ajo Skyen saarelle
ja siellä hyvin pieneen Carbostin kylään. Löysimme myös B&B:mme kylän
ulkopuolella sijaitsevasta talosta. Vanhahko mies otti meidät ystävällisesti
vastaan ja ohjasi meidät yläkerran huoneeseen. Saman tien lähdimme kylän
ainoaan pubiin, joka on samalla ainoa ravintola, syömään. Pieni pub oli aivan
täynnä turisteja, mutta onnistuimme saamaan viimeisen pöydän, johon tänä iltana
enää tarjoiltiin ruokaa. Jouduimme hetken odottamaan pöytää, mutta se aika
kului mukavasti paikallista Eagle Alea nauttien. Olisimme kaikki halunneet
haggis-peruna aterian, mutta niitä oli jäljellä vain kaksi, joten Petteri ja
Jukka suostuivat ottamaan fish and chipsin. Haggis on skotlantilainen
perinneruoka, johon käytetään lampaan sisälmyksiä, kuten maksaa, keuhkoa,
sydäntä ja ihraa. En tiedä oliko tässä käytetty kaikkia näitä aineksia, mutta
aivan erinomaista ruoka oli ja kokonaisuuden täydensi maistuva viskikastike.
Minä olin päivästä hyvin väsynyt ja lähdin heti ruokailun
jälkeen kämpille. Poikkeuksellisesti myös muut poistuivat pubista saman tien.
Ohitimme hämärtyvässä illassa Taliskerin tislaamon ja katselimme usvaista Loch
Harport -merenlahtea noustessamme jyrkkää mäkeä kämpille. Minä aloin nukkua
pienen yömyssyn jälkeen muiden jäädessä vielä pelaamaan. Nukuimme kaikki samassa huoneessa, mutta
siitä huolimatta sain nukuttua rauhallisesti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti