Tänään oli siirtymäpäivä kotoa Helsingin kautta Milanoon ja sieltä Firenzeen. Suomen puolella siirtymä oli tavallinen eikä tuonut mitään kerrottavaa. Olimme kentällä aikaisin eikä turvatarkastuksessa ollut edes minuutin ruuhkaa. Lento Italiaan oli Finnairin tapojen mukaisesti jonkin verran myöhässä, mutta onneksi ei kovin paljon. Malpensan kentällä toiminta sujui ihan hyvin sujuvasti.
Tässä vaiheessa
kahdeksan hengen porukkamme hajaantui kahtia. Nuoret matkustivat junalla ensin
Milanon keskustaan ja sieltä puolen tunnin odotuksen jälkeen jatkoivat
pikajunalla Firenzeen. Toscanassa he olivat puoli yhdeltätoista ja Firenzen
asemalta he ottivat taksin, joka kuskasi heidät varsin kalliilla hinnalla
Imprunetan kylän liepeillä olevalle vuokramökille. Nokkelat nuoret pääsivät
portista pimeälle pihalle ja löysivät piilotetun avaimen ohjeiden mukaisesta
paikasta. He ehtivät nopeasti tutustua suureen taloon ennen kuin vanhempi
porukka pääsi perille samaan paikkaan.
Me loput siis
jäimme lentokentälle vuokraamaan autoa. Jouduimme odottelemaan puolisen tuntia
omaa vuoroamme, mutta päästyämme tiskille, toimi virkailija varsin tehokkaasti.
Mies puhui kovasti murtaen englantia, mutta silti siitä sai selvää
yllättävänkin hyvin. Seijan kanssa kuuntelimme hänen ohjeitaan, joiden
perusteella vuokralappu kourassa marssimme autojen luovutuspaikalle. Minun piti
antaa lappu Rashidille, joka puolestaan antaisi minulle avaimet Fiat 500X
-autoon. Odottelimme Rashidia viitisen minuuttia, minkä aikana löysimme automme
aivan eri paikalta kuin mikä oli lappuun kirjoitettu ja sen väri oli tumman
harmaa eikä valkoinen, kuten lapussa luki. Sitten Rashid saapui paikalle ja hän
antoi meille avaimet. Saimme laukut juuri ja juuri sopimaan varsin pieneen
peräluukkuun. Mummo ja Sari menivät takapenkille ja Seija istui viereeni. Tällä
kertaa kartanlukijaksi eikä kuskiksi. Minä totuttelin hallintalaitteisiin ja
sitten lähdimme kohti Firenzeä. Ensin tosin kiersimme yhden ylimääräisen
kierroksen parkkihallissa ennen kuin löysimme tien pois rakennuksesta.
Oli vielä
valoisaa, joten löysimme melko helposti isolle tielle kohti itää. Seija
tuskaili pitkään navigaattorin kanssa ja lopulta, muutaman ruman sanan jälkeen,
luovutti Fiatin navigaattorin kanssa leikkimisen. Hän ja Sari näpräilivät
puhelimiensa karttaohjelmien kanssa, mutta nekin kenkkuilivat naisille niin,
ettei reittiä saatu syötettyä paikoilleen. Osasimme kuitenkin ajaa ensin
Milanon ohitse ja sitten suunnata kohti Bolognaa. Vähän ennen Bolognaan
käännyin etelään kohti Firenzeä. Kolmen ja puolen tunnin ajon jälkeen ohitimme
Firenzen ja aika mutkikkaiden kiemuroiden jälkeen pääsimme perille. Sari sai
puhelimen kartan toimimaan ja osasi yhdessä Seijan kanssa opastaa oikeata
kiertotietä pitkin mökillemme. Suorinta reittiä ei voinut käyttää, koska se oli
niin kapea, ettei sieltä voinut ajaa.
Aluksi liikenne
oli hyvin vilkasta, mutta Milanon jälkeen autot vähenivät merkittävästi. Silloin
vaivaksi tuli pimeys, mikä teki moottoritiellä ajamisesta ikävää. Siellä
kuitenkin pääsi etenemään ihan vauhdikkaasti ja myös turvallisesti. Tosin
vasemmanpuoleista kaistaa ei mielellään käyttänyt, koska takaa saattoi tulla auto
jopa 200 kilometriä tunnissa. Lauantaina rekkoja oli varsin vähän, mikä sopi
minulle oikein hyvin. Loppumatkalla oli paljon tunneleita, jotka olivat leveitä
ja hyvin valaistuja, joten niissä ajaminen oli erinomaisen helppoa.
En ollut ainoa,
joka oli aivan poikki päästyämme perille. Ihastelimme hetken hyvin suurta
taloamme ja teimme lopullisen huonejaon. Loman alun kunniaksi nautimme
lasilliset frizzante punaviiniä. Tuskin olen ikinä juonut huonompaa viiniä!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti