Minä menin käymään Pokharassa,
etten olisi vaimon vaivana täällä Kathmandussa. Tosin rouva on päivät töissä,
joten olisin ollut vaivana ainoastaan iltaisin, mutta nyt en ollut silloinkaan.
Harkitsin Chitwanin luonnonpuiston ja Pokharan välillä ja päätin mennä
Pokharaan katsomaan Himalajaa. Tavoitetta en saavuttanut, sillä Himalaja oli
pilvien takana. Annapurna oli vain 40 kilometrin päässä, mutta pilvien läpi ei edes
yli 8 000 metrin korkuinen vuori näy. Aistin kuitenkin mahtavan Himalajan
läheisyyden tai ainakin niin kirjoitan. Vaikka tärkein tavoite jäi
saavuttamatta, oli reissu kiva ja mielenkiintoinen.
Pokhara sijaitsee noin
210 kilometriä Kathmandusta länteen. Sellainen muutaman tunnin bussimatka. No täällä
Nepalissa tiet eivät ole ihan eurooppalaista tasoa, joten matka kesti vähän
pitempään. En olisi kuitenkaan ikinä osannut kuvitella, että moiseen matkaan
menisi 13 tuntia! Se tekee keskivauhdiksi noin 16 kilometriä tunnissa. Ihan
noin hiljaa ei bussi koko ajan kulkenut, koska ensimmäiseen 25 kilometriin meni
kuusi tuntia. Kathmandussa oli jo uskomattoman ruuhkaista, mutta siellä sentään
yleensä mentiin eteenpäin. Sitten alkoi nousu pois Kathmandun laaksosta,
jolloin ruuhka kärjistyi. Välillä seistiin aivan paikallaan yli 20 minuuttia
ennen kuin matka jatkui. Tie oli kapea, mutkainen, mäkinen ja hyvin huonokuntoinen,
mutta silti eniten matkantekoa hidasti autojen poukkoilu jokaiseen mitättömään
rakoon, josta kuski oletti olevan edes hieman itselle hyötyä. Nyt minulle
selvisi, että yhdelle kaistalle, vaikkei täällä kaistoja olekaan, sopii
helposti rinnakkain kolme autoa, liuta skoottereita sekä satunnainen lehmä,
joka ei välitä lainkaan ympärillä savuttavista kulkuneuvoista. Meno on
suomalaiseen liikenteeseen tottuneelle aivan uskomatonta, mutta paikalliset
ottavat uskomattoman häslingin ihan tyynesti.
Teiden kunto on jotain
sanoin kuvaamatonta. Välillä bussi joutui kiertämään vastustajan kaistalla,
että ylipäätään pystyi etenemään. Pari kertaa apukuski kävi heittämässä isoja
kiviä renkaiden alle, että pääsimme suurimmista kuopista eteenpäin. Koko ajan
tärisi ja rytkyi, vaikka vauhti ei juuri yli 40 km/h noussutkaan. Olimme
kuitenkin maan kahden suurimman kaupungin välisellä valtatiellä. Matka olisi
ollut ihan sujuvaa, jos ei olisi ollut mäkiä eikä ainakaan kuorma-autoja.
Pikkuisenkin jyrkemmässä ylämäessä kuorma-autot jurrasivat vauhtia, joka oli
huomattavasti alhaisempi kuin minun pyöräilyvauhtini jyrkässä Noljakan nousussa.
Joka kohdassa on kuitenkin potentiaalinen ohituspaikka. Vaikka aivan edessä on
jyrkkä mutka, voi lähteä ohittamaan. Jos sieltä tulee joku vastaan, on sillä
kuitenkin niin hiljainen vauhti, että se hiljentää ja itse pääset takaisin
omalle kaistalle. Onneksi ihan joka kohdassa ei bussi lähtenyt ohittamaan,
mutta äkkinäinen kotimaan kuski olisi ollut hämmennyksissä mitä kulman takaa on
odotettavissa. Minä olen ajanut varsin monessa maassa, mutta nyt oli ihan
mukava vain istua kyydissä.
Menomatka Pokharaan kesti
tuon 13 tuntia, joten vaikka lähdimme liikkeelle aamulla puoli kahdeksalta, oli
pimeätä päästyämme perille. Paluumatkalla Kathmandun lähellä olevalla vuorella
ei ollut ruuhkaa, jolloin matka aika lyheni melkein viidellä tunnilla. No
tiistai-ilta Pokharassa meni majoittautumiseen ja siinä se olikin. Pokhara
Batika on ihan tyyris hotelli täälläpäin, mutta minusta 50 euroa yöltä on ihan
käypä hinta. Etenkin, kun kaunis, hento ja nuori, sariin pukeutunut neitokainen
ohjasi minut kuudennen kerrokseen huoneeseen saakka. Huone olikin varsin suuri
ja mukava. Parvekkeelta näkyi kaupungin ylitse aina Himalajalle saakka, tai
olisi…
Ettei Pokharaan
saapuminen olisi ollut ihan liian lystikästä 13 tunnin bussissa istumisen
jälkeen, niin siellä tietenkin satoi. Eikä kyseessä ollut mikään Suomen
kesäinen juhannustihku vaan kunnollinen monsuuni, vaikka en ihan tarkkaan tiedä
miten kovaa monsuunissa sataa. Nyt kuitenkin satoi ja tätä ennen oli satanut
vielä enemmän. Meilläkin on sanonta, että kadut lainehtivat vedestä, mutta
ikinä en ole sellaista nähnyt. Nyt näin. Vettä virtasi kaduilla aivan
valtavasti. Ihan valtavasti. Matkaa hotellille oli vain muutama kortteli, mutta
oli pakko ottaa taksi. Ja tietenkin minua huijattiin hinnassa. No se tuntuu
olevan annettua.
Keskiviikkoaamu valkeni
Pokharassa aurinkoisena, mutta niin vain Himalajan edessä oli utua, pilviä tai
jotain näkyvyyden estävää kosteutta. Minä käytin päivän kulkemiseen. Kiertelin
kaupungissa ilman päämäärää katsellen ja ihmetellen. Olisin hyvin mielelläni
mennyt vaeltamaan edes Himalajan alarinteille, mutta tiesin, että en kuitenkaan
kipeiden polvien takia voisi saavuttaa riittävää nautintoa, joten jäin tänne
alavaan maastoon. Pokhara oli oikeastaan aika tylsä. Etenkin, kun vertaa
Kathmandun hyvin hämmentävään elämään. Keskusta oli rakennettu turisteille ja
siellä oli ravintoloita, hotelleja, retkeilyvarusteliikkeitä ja
matkatoimistoja. Ja siinä se oikeastaan oli. Mikäs siinä, mutta ei tarjonnut
paljon. Tosin, jos Annapurna olisi näkynyt, niin paikka olisi saanut ihan
toisenlaisen arvioinnin. Kaupunki rajoittuu Phewa-järveen, joka on Nepalin
toiseksi suurin järvi. Se on kuitenkin neljä kilometriä leveä, joten ihan
mittava kosteikko. Järven rannalla oli erittäin kaunista ja siellä oli kiva
istukella ja katsella järven rannalla olevia värikkäitä veneitä. Viereeni tuli
istumaan nykyään USA:ssa asuva nepalilainen nuori nainen. Hän alkoi jutella
kanssani, aivan kuten Minna jutteli ventovieraiden kanssa Australiassa. Hän
jutteli mukavia noin varttitunnin ennen kuin jatkoi matkaansa iloisena.
Minulla oli aikaa, joten
päätin lähteä katsomaan kaupungin eteläpuolella olevaa vesiputousta. Ajauduin
pois turistialueelta, joten katselin likaista ja sekasortoista aluetta, mutta
ihmiset näyttivät olevan paljon iloisempia ja tyytyväisempiä kuin
turistialueella. Puhelin ohjasi minut pois kaduilta metsään, missä putous oli.
Google tiesi reitin, mutta minä aloin sitä epäillä. Nyt en kulkenut edes
kävelytietä vaan ajauduin polulle, jonka heinikossa väijyi ties mitä
pikkupetoja. Onneksi minä en niitä pelkää ja jatkoin eteenpäin. Samalle polulle
erehtyi eurooppalainen tai ainakin länsimäisen näköinen nuori nainen, joka etsi
reittiä korkealla mäen päällä olevaan stubaan. Olimme molemmat aivan yhtä
ihmeissämme, minne pitäisi mennä. Polun varrella istuskeli paikallisia ja he
viittoilivat, että ”joo, sinne päin vaan”. Jatkoimme eteenpäin, mutta polku
vain hämärtyi entisestään. Minä päätin luovuttaa, toivotin stubaa etsivälle onnea
ja palasin kaupunkiin. Kello oli jo kolme, joten menin syömään. Valitsin
mahdollisimman siistin näköisen ravintolan ja nautin siellä kelvollisen
kana-aterian. Päätin mennä käymään hotellissa enkä siellä kauan ehtinyt levätä,
kun alkoi sataa. Ilta oli sateinen, joten en paljon kaupungilla kiertänyt vaan
pitelin sadetta huoneessani.
Torstaiaamuna bussi
Kathmanduun lähti puoli kahdeksalta ja olin Greenline-yhtiön toimistolla
hyvissä ajoin. Matka maksoi 25 dollaria yhteen suuntaan. Tavallisella bussilla
olisi päässyt saman matkan noin 3,5 eurolla. Näin matkan varrella näitä
paikallisten täyttämiä busseja enkä katunut lainkaan oman bussini kallista
hintaa. 13 tuntia kuumassa ja ahtaassa bussissa olisi ollut varmasti kokemus,
josta olisi ollut jälkikäteen mukava kirjoittaa. Nyt jäi kerrottavaksi matka
hyvin ilmastoidussa bussissa, jossa oli miellyttävän paljon jalkatilaa eikä
kukaan edes istunut vieressä. Paluumatka sujui huomattavasti ripeämmin eikä
kestänyt kuin reilu kahdeksan tuntia. Sen päätteeksi oli vielä vähintäänkin
jännittävä taksimatka kaupungin halki ruuhka-aikaan. Heti bussista noustuani
tarjosi pieni nuori mies minulle taksikyytiä. Sain neuvoteltua hinnasta 200
rupiaa pois. Hyppäsin pienen pienen Suzukin takapenkille ja hektinen kyyti
uskomattoman vilkkailla kaduilla alkoi. Valkoinen taksi änki pieneenkin koloon,
joskin koloja ei juurikaan ollut, sillä siellä jo oli auto, bussi tai mopo.
Eniten aikaa meni jonon seisoessa pysähdyksissä. Kun jono lähti jälleen
liikkeelle, painoi kuski välittömästi kaasun pohjaan kiduttaen pienen kotteron
moottoria. Hän vilkuili koko ajan mahdollisuutta vaihtaa kaistaa, mutta usein
myöhästyi, kun joku ehti jo kaistan täyttää. Kuski piti ikkunaa auki, jolloin
hirvittävä pakokaasujen katku tunki sisälle. Miehellä itsellään oli maski
naamalla, mikä onkin täällä hyvin tavallista. Lopulta pääsin hotellille, joskin
kävelin viimeisen sata metriä, kun kuski ajoi kiireissään hotellini ohitse.
Vaimoni istui hotellin terassilla työkavereittensa kanssa virkistyen työpäivän
jälkeen. Minä istahdin seuraan ja nautin hyvin ansaitsemani Gurkha-oluen.
Reitti Kathmandun ja
Pokharan välillä kulki halki varsin kauniiden maisemien. Kuljimme lähes koko
matkan joen uurtamassa laaksossa. Ympärillä oli hyvinkin jyrkkiä rinteitä.
Meillä päin ne laskettaisiin vuoriksi, mutta täällä ne varmaan ovat vain mäkiä.
Kaikkialla oli hyvin vihreää, lukuun ottamatta matkan varrella olleita kyliä.
Köyhyys oli täällä hyvin silmiinpistävää. Ihmiset asuvat surkeissa pienissä
taloissa pesten pyykkinsä ja itsensä läheisessä joessa tai pienen vesihanan
alla. Välillä oli uudempiakin rakennuksia, jotka ovat yleensä maalattu iloisen
kirkkain värein. Vieressä oli kuitenkin luuhistumispisteessä oleva toinen
rakennus. Vaikka kaikkialla oli likaista ja epäsiistiä, oli koululaisilla
erittäin siistit ja puhtaat koulupuvut yllään. Kaikki eivät varmaan koulua käy,
mutta varsin paljon iloisia koululaisiakin näkyi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti