Muistelen
jo haikeasti päiviäni etelässä, kun sain laittaa sortsit jalkaan
ja ajata auton ikkunan eikä minua paleltanut. Aamulla ulkona oli
noin kolme astetta lämmintä ja tuuli oli vain muutaman solmun
päässä myrskystä. Onneksi autossa oli lämmitin, joten saatoi
ajella ilman hanskoja. Ajelin pienen pätkän etelään Missourin
osavaltion pääkaupunkiin Jefferson Cityyn. Kaupunki oli hyvin
hiljainen, joten ajaminen keskustassa oli helppoa. Löysin helposti
osavaltion parlamentin rakennuksen, joka kuitenkin oli peitetty
kokonaan remontin vuoksi. Laitoin kuitenkin auton parkkiin ja lähdin
kävelemään parlamentin ympäristössä. Tuuli oli todella väkevä
enkä olisi tarjennut aurinkoisessa aamussa ilman villakaulaliinaa ja
tuulenpitävää takkia.
Palasin
pian autoon ja jatkoin matkaa, vaikka pysäköintimittarissa oli
vielä aikaa jäljellä. Nyt suuntasin keulan kohti itää ja ajoin
noin sata kilometriä mukavan pienellä tiellä. Missourin itäpuoli
oli kivan mäkistä ja vaihtelevaa ja täällä oli kiva ajella. No
minusta on kiva ajella melkein kaikkialla, mutta täällä ajellessa
oli kiva myös katsella ympärille. St. Louisin ympäröivillä
moottoriteillä oli runsaasti autoilijoita, mutta keskustassa niitä
oli hyvin vähän, joten oli helppo etsiä parkkihalli, jonne sain
auton odottamaan.
St.
Louisin kuuluisin nähtävyys on Gateway Arch, joka on Eero Saarisen
suunnittelema. Se on melkein 200 metriä korkea teräksinen kaari
Mississippin rannan tuntumassa.
Sen
huipulle pääsee erikoisella hissillä, mutta nyt en sinne mennyt,
koska kävin siellä reilu kaksikymmentä vuotta sitten vanhempieni
kanssa. Kiertelin kaaren ympärillä olevassa puistossa ja ihmettelin
miten niin hennon näköinen, mutta todellisuudessa massiivinen,
rakennelma pysyy pystyssä. St. Louisissakin paistoi aurinko ja
tuuli, mutta siellä oli jo lämpimänpää, joten saatoi laittaa
kaulaliinan reppuun, mutta takista en luopunut.
Vietin
St. Louisissa muutaman tunnin kiertäen sen kivan näköisessä
keskustassa. Täällä oli jonkin verran vanhempia suuria
rakennuksia, joita oli mukava katsella. Ei niitä ollut lähellekään
niin paljon kuin Chicagossa, mutta kuitenkin riittävästi
nostaakseen kaupungin näyttävyyttä. Yllätin itseni käymällä
lounaalla. Söin ihan maistuvan lämpimän voileivän melko
hiljaisessa ravintolassa. Kävin myös katsomassa St. Louis
Cardinalsin (baseballjoukkue) Busch Stadionia, joka on mukavasti
kaupungin keskustassa toisin kuin Kansas Cityn stadion. Busch
Stadionin ympärillä oli runsaasti baareja, joten pelipäivinä
siellä on varmasti mielenkiintoista menoa.
Kolmen
jälkeen palasin autolle ja ajoin Mississippin toiselle puolella
Illinoihin. Siellä etsin Cahokian Mounds historiallisen kohteen. Se
on vähän samanlainen tuhansia vuosia vanha rakennelma kuin
Louisianan Poverty Point. Tämä oli selvästi suurempi ja
sivilisaatio oli ollut Povertya edistyksellisempi. Suurimman, noin 30
metriä korkean, kukkulan ympärillä oli monia pienempiä
kukkuloita. Täällä oli ollut aikoinaan varsin suuri kaupunki ja
asukkaiden toiminta oli ollut hyvin organisoitua. Vierailukeskuksessa
oli oikein hieno näyttely, mistä kävi hyvin selville millaista
asuminen täällä oli aikoinaan ollut. Kiipesin suuren kummun
päälle, missä oli aikoinaan iso kiho hoitanut uskonnollisia
menoja. Täältä näkyi oikein hyvin Saarisen suunnittelema kaari.
Päivän
ajamista oli jäljella noin sata mailia Springfieldiin. Saavuin sinne
hieman aikaisemmin kuin tavallisesti ja majoittauduin Comfort Inniin.
Iltapalan kävin hakemassa pikaravintolasta hotellin läheltä. Kyllä
näitä pikaravintoloita on valtavasti ja kyllä niissä käy paljon
ihmisiä syömässä. Ei ihme, että tässä maassa on valtavasti
ylipainoisia ihmisiä. Springfield on muuten Illinoisin pääkaupunki,
joten minulle tuli kaksi pääkaupunkia yhteen päivään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti