Sää Englannissa sen kuin paranee. Lämpötila kohosi hellelukemiin, vaikka taivas oli osan päivästä pilvessä. Emme paljon päässeet nauttimaan erinomaisesta säästä, koska tämä oli siirtymäpäivä pohjoiseen.
Vauxhall lähti
Newquaysta puoli kymmeneltä. Melkein heti pysähdyimme tankkaamaan. Litra
bensiiniä maksoi 1,90 puntaa litralta, joten taitaa olla jopa hieman kalliimpaa
kuin Suomessa. Sitä kuitenkin tarvitsee, jos tekee automatkailua. Ajoimme
valtatietä Exeterin tietämille ja siitä moottoritietä Bristolin pohjoispuolelle.
Kymmenisen vuotta sitten ajelimme edellisen kerran näillä seuduilla ja silloin
kävimme katsomassa Stonehengen sekä vierailimme Bathissa. Molemmat olivat aivan
mahtavia paikkoja, ja nyt melkein harmitti, että niissä oli jo tullut käytyä.
Niinpä suuntana oli pois Etelä-Englannista vähäksi aikaa.
Kesti vajaa
kolme tuntia päästä Walesin rajalle, missä pidimme ensimmäisen tauon Tinternin
kylässä. Suuren, kauan sitten raunioituneen luostarin vierellä kävimme
ravintolassa nauttimassa kahvit sekä kakunpalan. Sitten jatkoimme pohjoiseen
Englannin ja Walesin rajojen tuntumassa. Maisemat olivat kivan vihreitä ja mäkisiä,
mutta Walesin vuoret jäivät lännemmäksi, joten niitä emme nähneet. Liikenne oli
yllättävän vilkasta, mikä tuntuu vaivaavan koko Britanniaa, paitsi Skotlannin
nautittavia syrjäseutuja. Ajaminen oli helpompaa ja mukavampaa, koska täällä
oli välillä maata tuhlattu jopa pientareeksi ja kaistat olivat mukavan leveitä.
Edelleen tien vierustat ovat pensaikkojen peitossa, joten maisemia ei kovinkaan
helppo ole katsella.
Ajoimme
Herefordin, Leominsterin ja Shrewsburyn ohitse aina Ponncysyllten kylään saakka
lähelle Wrexhamia. Pääsimme perille neljän jälkeen useamman sadan mailin
ajamisen jälkeen. Ponncysyllten on kuuluisa siellä olevan kanavan sekä siihen
kuuluvan sillan ansiosta. 1800-luvun alussa Thomas Telford suunnitteli ja
rakennutti kanavan kaivosteollisuuden tarpeisiin. Huomattavin rakennelma oli
Dee-joen ylittävä akvedukti, joka on 300 metriä pitkä ja 35 metriä korkea. Se
on maailman korkein kanava-akvedukti ja hämmästyttävän sirorakenteinen
rakennelma. Nykyisin kanava on pelkästään huvikäytössä, mutta hyvin aktiivisessa
sellaisessa. Kapeita ja pitkiä kanavalaivoja voi vuokrata ja ajella niillä
laajassa kanavaverkostossa ja se on kovin suosittua. Turisteille oli tarjolla 45
minuutin kiertoajelu laivalla, mutta syväksi harmikseni niitä ei enää tänään
järjestetty. Sen sijaan kävelimme toista tuntia sillalla ja sen alla ihaillen
erinomaista arkkitehtuuria.
Yöksi
siirryimme noin tunnin päässä Ponncysylltestä kaakkoon olevaan Ironbridgen
kylään. Matka sinne sujui hyvin, mutta Rosewood B&B:n etsimiseen tuhraantui
puoli tuntia. Karttaohjelmassa B&B oli laitettu väärään paikkaan ja
omistajan ohjeet olivat ylimalkaiset, joten aikaa tuhraantui ja nälkä aiheutti epätoivoisuuden
oireita. Lopulta paikka löytyi. Ulkoa se oli kovin epämääräinen, mutta
huoneemme oli suuri ja mukava. Lähdimme saman tien kävellen lähellä olevaan kylään.
Pääsimme puoli kahdeksan maissa pubiin, missä oli onneksemme vielä ruokatarjoilua.
Huolto oli tänäänkin pettänyt ja pääsimme ensimmäisen kerran syömään 11 tuntia aamiaisen
jälkeen. Se on liian pitkä aika, vaikka aamiainen olikin ollut englantilainen.
Seija otti hampurilaisen ja minä fish and chipsin, jollaisen pitää syödä joka
kerta, kun englantiin tulee, mutta yksi per matka riittää.
Ruokailun
jälkeen katselimme Severn-joen ylittävää Iron Bridgeä. Se on 1781 valmistunut
maailman ensimmäinen valuraudasta tehty silta. Se on edelleen paikallaan ja
näyttää hyvin sirolta ja kauniilta. Se oli oikein ilo silmälle. Päivän uupumus
ajoi meidät majapaikkaamme, mutta matkalla sattui olemaan Ye Olde Robin Hood
Inne -pub, jota ei voinut jättää kokeilematta. Pub ei ollut nimensä veroinen,
mutta ulkona oli edelleen miellyttävän lämmintä ja sitä oli mukava hyödyntää
oluen ja valkoviinin nauttimiseen. Päivässä oli vähän liikaa ajamista, mutta
päivä, johon sisältyy kaksi Unescon maailmanperintökohdetta, on varmasti erinomainen!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti