Perjantaista
lähtien oli varoiteltu Helsingin lentokentän hurjista ruuhkista. Jonot ovat
kiemurrelleet pitkin hallia kymmenien, ellei jopa satojen metrien mittaisina. Otimme
hieman varman päälle, ja saavuimme lentokentälle kolmisen tuntia ennen lennon
lähtöä. Kovasti mainostettuja jonoja ei ollut missään vaan saimme tehtyä
lähtöselvityksen ihan keskenämme yhdellä monista vapaista automaateista. Matkalaukun
saimme jätettyä hihnalle ilman, että ketään muuta oli lähistölläkään. Turvatarkastuksessa
sentään oli jono, mutta se oli alle kymmenen hengen mittainen. Selvisimme koko
ruljanssista parissa kymmenessä minuutissa, mikä oli hienoa, mutta jotenkin
tunsin tulleeni petetyksi.
Helsingin
kenttää on uusittu runsaasti. Turvatarkastuksessa olivat uudet
läpivalaisulaitteet, jotka näyttivät aivan sairaalan aivoskannereilta. Enää ei
tarvitse ottaa repusta tietokonetta tai nesteitä esille vaan kaikki voi vain
laittaa kaukaloon, joka viedään skannerin läpi. Helppoa ja kätevää. Myös
terminaali kahteen on avattu uusia tiloja. Siellä on mukavan väljää ja
lentokentäksi oikeastaan aika viihtyisääkin. Meillä oli runsaasti aikaa
tutustua uusiin tiloihin, ja kiireettä nautimme juomat sekä söimme palat pizzaa
lounaaksi. Kentällä oli vähemmän ihmisiä kuin uutisten perusteella oletin.
Eniten minua huvitti katsella harvalukuista aasialaisten joukkoa, joista
suurimmalla osalla oli yllään valkoiset kertakäyttöhaalarit sekä kaksinkertaiset
maskit. Joillakin oli jopa kenkien päälle viritelty muovipussit. Riskaabelihommaa
tämä matkustaminen. Muilla matkustajilla maskien käyttö oli melko vähäistä.
Lentomme
Lontooseen oli tunnin myöhässä, joten minulla oli aikaa ottaa tietokone esille
ja hieman kirjoitella lentokentän tunnelmista puolison lukiessa jännäriä. Melkein
neljä tuntia kentälle saapumisen jälkeen pääsimme lentokoneeseen. Lento
Lontooseen kesti kaksi ja puoli tuntia, mutta koneen pysäköimiseen meni yli
puoli tuntia. Ensin jouduimme odottamaan yli varttitunnin, koska joku toinen
lentokone oli meidän paikalla. Sitten saimme luvan mennä toiselle paikalle.
Tämän paikan vieressä oli kuitenkin puolen kymmentä paloautoa ja muuta
hälytysajoneuvoa vilkut päällä eikä meidän annettu pysäköidä siihenkään. Meille
ei selvinnyt mikä oli hässäkän syy, mutta ihan hyvä, että siirryimme
kauemmaksi. Kiersimme vielä yhden terminaalirakennuksen ennen kuin kapteeni sai
luvan pysäköidä Airbusin. Meillä ei onneksi ollut kiirettä, mutta joillakin oli
jatkolennot, joille ehtiminen oli epätodennäköistä.
Passi- ja
tullimuodollisuuksien, jotka kaikki sujuivat ilman kosketuksia ihmisiin,
jälkeen meidän piti päästä Terminaali viiteen. Sinne pääsimme ilmaisella
junalla, joka liikennöi syvällä maan alla. Meidän piti matkustaa vielä bussilla
Southamptoniin, ja olimme bussiasemalla vajaa tunti ennen määräaikaa. Ehdimme
käydä Caffe Nerossa pienellä iltapalalla ennen kuin siirryimme ihmettelemään miltä
laiturilta bussimme lähtisi. Olin saanut sähköpostiin viestin, että bussimme ei
olisikaan National Express, kuten alun perin piti olla vaan jokin toinen.
Laitureilla ei ollut mitään vinkkejä mihin bussimme voisi tulla, mutta onneksi
paikalla oli lentokentän virkailija, joka tiesi osoittaa meille oikean
laiturin. Siinä odottelimme 20:15 paikallista aikaa saakka, ja South Coast ‑yhtiön
bussi tuli eteemme.
Reilun tunnin ja vartin matka etelärannikolle oli tylsä, koska ajoimme vain moottoritietä pitkin eikä sieltä maisemia juuri näkynyt. Ennen Southamptonia pysähdyttiin ainoastaan Winchesterissä, ja sielläkin keskustan ulkopuolella. Nousimme pois Southamptonin bussiasemalla ja kävelimme noin puolen kilometrin matkan Ibis-hotelliin. Huone oli tylsä ja likaisesta ikkunasta näkyi vain McDonalds, mutta kello oli tätä aikaa jo kymmenen, joten huoneen sijainnilla ei ollut merkitystä. Siirtyminen Englantiin oli tapahtunut ja huomenna päästään nauttimaan kunnolla matkanteosta. Yhtään valokuvaakaan en ottanut, koska emme nähneet mitään kuvattavan arvoista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti