Jälleen yksi aurinkoinen päivä matkallani Uudessa-Seelannissa. Tein aika rauhallisen lähdön Dunedinissa, mutta siitä huolimatta olin tien päällä pian puoli yhdeksän jälkeen. Lauantaiaamuna kaupunki oli hiljainen, joten poistuminen onnistui helposti ja ilman kiertelyjä. Lähdin etenemään pohjoista kohti valtatiellä 1. Alkumatka oli varsin mäkistä, mikä yllätti minut, sillä arvelin saaren tämän puolen olevan tasaista. Tosin Oamarun jälkeen mäet loppuivat eivätkä ne enää tänään palanneet. Tien molemmin puolin oli lähinnä peltoja ja niittyjä sekä harvoin kyliä tai kaupunkeja. Metsiä näkyi jonkin verran alkumatkasta, muttei enää sen jälkeen.
Ykköstie kulkee
Invercargillistä aivan saaren pohjoiskärkeen Pictoniin saakka ja jatkuu vielä
koko Pohjoissaaren poikki. Se on siis pääväylä Eteläsaaren halki, ja liikenne siellä
oli varsin vilkasta myös näin lauantaina. Suurimman osan matkasta ajoin jonossa
muiden mukana. Liikenne soljui kuitenkin ihan hyvin ja matkanopeus pysyi
lähellä 100 km/h, mikä on myös tavallisin rajoitus. Tie kulki melkein kaikkien
kaupunkien poikki, mikä hidasti vauhtia ja varmasti häiritsi
paikallisliikennettä. Autot kulkivat kiltisti jonossa eikä ohituksia tapahtunut
kovinkaan paljon, paitsi ohituskaistojen kohdalla, joita oli noin viiden
kilometrin välein. Täällä on muuten metrijärjestelmä käytössä ainakin
liikenteessä, mikä helpottaa asioiden hahmottamista. Tie ei juurikaan käynyt
meren rannalla, vaikka meri ei missään vaiheessa kovin kaukana ollutkaan.
Pysähdyin
muutaman kerran jaloittelemaan, mutta Timarussa tein puolen päivän aikaan pidemmän
kävelyn auringon paisteessa. Kaupunki ei ollut mitenkään ihmeellinen, mutta
ihan mukava siellä oli kävellä. Menin pieneen kahvilaan, missä söin aamiaiseksi
munia ja pekonia sekä kupillisen kahvia. Erityisesti pekoni oli erittäin
maistuvaa. Taas jaksoi ajella jonossa kohti Christchurchia, minne saavuin
neljän maissa. Kaupungissa on melkein 400 000 asukasta, mutta ajo
keskustaan oli helppoa ja hotellikin löytyi yhden harhaan ajon jälkeen. Laitoin
suosiolla puhelimen ohjauksen päälle ja se toimi oikein hyvin. Huomasin muuten,
että Toyotani on jonkinlainen hybridi, niin ainakin auton kyljessä sanotaan.
Olenkin ihmetellyt, miten hiljaisesti se käynnistyy. Joka tapauksessa auto on
toiminut ihan mukavasti.
Huilasin vähän
aikaa huoneessani, joka on oikeasti kolmio, missä on nukkumatilaa viidelle. Toivottavasti
en ole erehdyksessä varannut jaettua huoneistoa! Ketään ei tullut huoneeseen ainakaan
sinä aikana, kun hieman lepäilin ennen kuin lähdin katselemaan Eteläsaaren suurinta
kaupunkia. Christchurch on joutunut kokemaan melko ikäviä asioita
lähihistoriassa. Reilu kymmenen vuotta sitten kaupunkia koetteli hyvin voimakas
jäänjäristys, missä kuoli 185 ihmistä ja tuhot olivat hyvin mittavat. Vieläkin
esimerkiksi katedraali on korjausten alla. Muutama vuosi sitten täällä tehtiin
terrori-isku, missä kuoli 51 ihmistä.
Minulla oli
toista kilometriä käveltävänä ydinkeskustaan. Aurinko paistoi edelleen pilvettömältä
taivaalta, mutta voimakas tuuli piti lämpötilan noin 20 asteessa. Kävin ensin
katsomassa vuoden 2011 maanjäristyksestä kertovan näyttelyn. Se kertoi oikein
hyvin millaista tuhoa maanjäristys voi saada aikaan, ja mielestäni on ihme,
että vain 185 ihmistä menetti henkensä. Kaupunkia halkovan Avon-joen rannalla
on muistomerkki uhrien kunniaksi.
Christchurchin
keskusta oli oikein miellyttävä. Siellä oli vain vähän liikennettä, mikä saa
aina kaupunkien keskustat miellyttävämmiksi. Keskustassa oli useita
kävelykatuja, jotka toivat lisää mukavuutta. Kaikkein miellyttävin piirre
Christchurchissä oli keskustaa halkova kapea Avon-joki, jonka reunoilla oli
koko keskustan mitalta viihdyttävä kapea puistoalue. Rakennukset olivat melkein
kaikki uusia, mutta ne oli rakennettu väljemmin kuin kaupungeissa yleensä. Erilaisia
suuria taideteoksia oli myös runsaasti, kuten myös hyvin laajoja ja komeita muraaleja.
Pidin Christchurchista paljon. Kaupunki on muuten saanut nimensä Oxfordin
yliopiston Christ Church -collegen mukaan.
Kun pääsin
keskustaan, oli lauantain vietto jo kovasti vauhdissa melko aikaisesta
ajankohdasta huolimatta. Hyvin pukeutuneet ihmiset istuivat baareissa
nauttimassa hienoja juomia, polttariporukat pitivät äänekästä hauskaa ja jopa
yökerhoihin jo mentiin iskuasut päällä (ainakin paikka sellaiselta näytti ja
portsarikin oli ovella). Kaduilla pyöri ainakin kaksi kaljapolkulaitetta, joka
kulki eteenpäin noin kymmenen kyydissä olevan polkijan avulla. Heillä täytyi
olla polttoaineena olutta, sillä meteli oli kovaa ja hauskaa vaikutti olevan. Minä
en olisi tuntenut itseäni kotoisaksi noissa paikoissa, eikä kukaan pyytänyt
minua mukaan polkemaan, mutta muuten keskustassa oli oikein kiva kiertää ja
katsella. Kotimatkalla kävin ostamassa kovin täkäläisen paistoksen (pie), joka
maistui oikein hyvältä. Avatessani huoneeni ovea, minua jännitti olisiko huoneeseeni
majoittunut suuri aasialaisperhe, ja minulle olisi jätetty nukkumapaikka
kapealle sohvalle. Siellä ei ollut ketään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti