Aamiaisen ja aamutoimien jälkeen otimme tavaramme mukaan ja kävelimme jo tutuksi käyneen Nevskin kirkon ohitse metroasemalle. Sunnuntai teki aamusta rauhallisen eikä matkustajia ollut kovinkaan paljon. Ihan heti emme kaikki päässeet istumaan, mutta viidennen aseman jälkeen myös Tommi pääsi istumaan muiden viereen. Palasimme lentokentälle, koska olin varannut meille sieltä auton, jotta matkan loppuessa se olisi kätevä palauttaa ja jatkaa lentämällä takaisin kotiin. Vuokraus sujui oikein kätevästi, kiitos neljän korvaparin tarkkaavaisuuden. Minä en meinannut saada mitään selvää ihan kelvollista englantia puhuvan virkailijan sanomisista, mutta yhteensä ymmärsimme kaiken. Saimme käyttöömme Skoda Octavian ja sen mukana nipun papereita, joiden avulla pääsisimme myös ulkomaille.
Minä istuin
kuskin paikalle ja sovittelin ohjainlaitteet sopiviksi. Naiset asettuivat takapenkille
ja Tommi viereeni lukemaan karttaa tai oikeastaan puhelinta. Onneksi oli
sunnuntai ja liikenne mukavan rauhallista, jolloin ajaminen miljoonakaupungin
keskustan halki oli melko helppoa. Tommi kertoi ajosuunnat niin hyvin, että oli
melkein tylsää ajella, koska kaiken tulevan tiesi etukäteen. Sunnuntaista
huolimatta kaupungin läpi ajamiseen meni vajaa tunti, mutta sitten pääsimme
moottoritielle, jolloin eteneminen jatkui vauhdikkaasti. Bulgarian
moottoriteillä ajavalla pitää olla ajamisen salliva vignette, ja onneksemme se
tuli automaattisesti autovuokraamolta. Nopeusrajoitus oli parhaimmillaan 130 km/h,
mutta silti meinasi välillä jäädä paikallisten jalkoihin.
Vauhdikas
eteneminen loppui, kun poistuimme moottoritieltä ja lähdimme ajamaan kohti
Rilan luostaria. Ajoimme melko kapeata ja erittäin mutkaista tietä noin 40
kilometriä nousten jonkin verran yli tuhannen metrin korkeuteen. Ajaminen
mutkaisella vuoristotiellä on oikein mukavaa, joskin kyydissä meinasi tulla
pahoinvointia. Luostarin luona oli suuri tungos ja jouduimmekin pysäköimään auton
aika kauaksi, mutta aurinkoisessa säässä kävely luostarille oli ihan leppoisaa.
Vuonna 927
perustettu luostari on Bulgarian suurin. Se on nykyisin lähinnä turistinähtävyys,
jossa vierailee vuosittain melkein miljoona turistia. Se on erittäin hyvässä
kunnossa ja mahtavan näköinen. Monikerroksisten asuinrakennusten ympäröimällä
sisäpihalla on erittäin hienosti sekä sisältä että ulkoa maalauksin koristeltu
kirkko. Kuvitus on melkein sarjakuvamaista ja maalauksissa kerrotaan raamatun
tarinoita sekä kuvataan tärkeitä henkilöitä. Hyvin elävästi kerrotaan syntien
johtavan helvettiin eikä helvetissä näyttänyt olevan yhtään kivaa. Paholainen
kiusaa syntisiä myös maan päällä. Hyvin selkeästi oli kuvattu, miten paholainen
ulosti tavallisen syntisen lautaselle, kun tämä söi ateriaansa. Kirkko sekä
ympäröivät rakennukset on maalattu erittäin kirkkain ja selkein värein. Minä
kävin täällä vajaa kymmenen vuotta sitten, mutta edelleen paikka jaksoi
ihastuttaa.
Noin kymmenen
kilometriä luostarista lähdön jälkeen poikkesimme kauniin kosken rannalla sijaitsevaan
ravintolaan. Siellä oli paljon asiakkaita, mutta pääsimme kuitenkin ison pöydän
ääreen syömään. Iloinen, hieman vanhempi tarjoilija toi meille ruokalistat ja
kertoi talon erikoisuudet. Tommi ei pystynyt hillitsemään itseään vaan hän meni
korjaamaan rouvan englannin ääntämistä. Emme tienneet miten arka hän oli
kielitaidostaan, mutta varauduimme silti lähtemään saman tien pois, vaikka
nälkä kurni kaikkien mahassa. Rouva ei onneksemme laittanut ääntämisoikaisua
pahakseen vaan otti tilauksemme vastaan iloisesti hymyillen. Seija otti paikallisen
makkaran, joka tarjoiltiin erikoisena kiemurana ja oli maistuva. Me muut otimme
grillatut taimenet, jotka olivat oikein hyviä, joskin vähän pieniä.
Sitten oli
edessä reilun kolmen tunnin ajo Skopjeen. Ensimmäinen reilu tunti meni Bulgarian
puolella pientä ja mutkaista tietä pitkin nousten hiljalleen melko korkealle. Liikennettä
oli perin vähän, kun saavuimme Pohjois-Makedonian rajalle. Rajamuodollisuudet
ovat aina oma lukunsa ja jokaisella rajalla ne ovat erilaiset ja aina vastassa
on yrmeitä naamoja. Ensimmäiset yrmyt kohtasi Tommi, koska jouduin ajamaan
kaistalle, jossa virkailija oli Tommin puolella. Hän hoiti homman erinomaisesti
Bulgarian viranomaisten kanssa. Sitten ajoin 100 metriä eteenpäin
Pohjois-Makedonian puolelle ja nyt virkailija oli minun puolellani. Ojensin
passit ja paperit koppalakille, joka niitä tarkasteli ja naputteli tietoja
tietokoneeseensa ennen kuin ojensi kaikki takaisin totisella naamalla. Sitten
ajoin 10 metriä eteenpäin tullitarkastukseen. Nuori mies tuli ulos kopista ja
kysyi, onko meillä tullattavaa. Minä tunnustin, että ei ole ja virkailija
toivotti hyvää matkaa. Niin olimme Pohjois-Makedoniassa ja nyt Seijakin on
käynyt kaikissa Euroopan valtioissa.
Raja sijaitsi
melko korkealla ja sieltä lähdimme laskeutumaan kapeata ja mutkikasta tietä
alaspäin. Bulgariassa tie oli ollut oikein hyvässä kunnossa, mutta täällä ei ole
EU:n rahoja käytössä ja se näkyi tien kunnossa. Nopeusrajoitukset olivat aika
arvoituksellisia tässä maassa. Ne vaihtuivat ihan kummallisesti kesken kaiken
ja sitten oli taas pitkät pätkät enkä tiennyt kuinka kovaa sai ajaa. Paikallisten
perässä oli helppoa, mutta jos heitä ei ollut, niin hieman huntturassa oli
ajettava. Ihan onnistunut päivä oli, sillä kumpaankaan tutkaan en ajanut liian
kovaa. Ensimmäinen vajaa sata kilometriä oli hidasta kiemuraista tietä, mutta
päästyämme tasaiselle alkoi moottoritie ja nopeusrajoitus nousi 130 km/h.
Moottoritie oli kuitenkin maksullinen ja jouduimme ajamaan kolmen maksutullin läpi,
joista ensimmäinen oli jännittävä. Tulimme tulliin aivan yllättäen eikä meillä
ollut paikallista valuuttaa. Tullissa oli linjat cash ja MKcard. Meillä ei
ollut käsitystä onko MKcard luottokortti vai joku paikallinen keino maksaa tulli.
Valitsimme käteisen ja onneksemme vastaan otettiin myös euroja. Tulli maksoi
euron ja viiden euron seteli antoi meille takaisin sen verran paikallista
rahaa, että niillä maksoimme seuraavatkin tullit.
Loppumatka
menikin nopeasti ja sitten olimme Skopjen porteilla. Puolen miljoonan asukkaan
kaupunkiin saapuminen oli aika sujuvaa ja helpoksi hotellille pääsyn teki
Tommin täsmällinen kartanluku ja väljä liikenne. Ibis-hotelli löytyi aivan
keskustasta ja auton ajoimme viereisen Marriott-hotellin parkkihalliin.
Mielestämme hotellin alakerrassa oleva halli oli yleinen, vaikka emme siitä
olleet ihan varmoja, koska hissi toi meidät Marriottin ala-aulaan. Emme
antaneet kysyvien katseiden meitä häiritä vaan kävelimme portsareiden ohitse ulos
ja etenimme lähellä sijaitsevaan omaan hotelliimme.
Skopje on
kaupunki, jollaista ei toista ole! Keskustan alue on pieni, mutta se on kuin se
olisi rakennettu johonkin huvipuistoon. Suuren pääaukion keskellä kohoaa 24
metriä korkea Aleksanteri Suuren ratsastajapatsas, vaikka paikalliset kutsuvat
sitä soturipatsaaksi, koska eivät halua suututtaa kreikkalaisia yhtään enempää.
Aleksanteri Suuri ei ikinä käynytkään täällä. Aukion ympärillä ja lähialueella
oli uskomattoman paljon patsaita ja komeita rakennuksia. Jos tarkemmin katseli,
niin komeat rakennukset olivat ihan tavallisten rakennusten yliampuvia julkisivuja.
Samoin monet patsaat ja esimerkiksi suuri riemukaari olivat hupaisia kopioita
maailmalla olevista maamerkeistä sekä patsaista.
Mittarin mukaan
Skopjessa lämmintä oli 32 astetta eikä meillä ollut mitään syytä epäillä
lukemaa. Toivuttuamme keskusaukion tuomasta hämmennyksestä menimme kaupunkia
halkovan joen rannalla olevalle laivalle, joka oli yhtälailla huijaus,
nauttimaan virkistävät juomat. Sitten kävelimme joen toisella puolella olevalle
vanhalle basaarialueelle syömään. Alueen kaupat ja rakennukset eivät olleet
kovin vanhoja vaan tehdyt meille turisteille. Ajauduimme kuitenkin ihan hyvään
ravintolaan, jonka terassilla nautimme matkan tähän mennessä parhaat liharuoat.
Kaikkien ruoat maistuivat hyviltä ja muilta jäi Tommille sopivasti ylijäämää,
jotka saivat hänet kylläiseksi.
Kävelimme vielä
hetkisen aikaa pimenevässä, mutta edelleen miellyttävän lämpimässä Skopjessa. Sitten
väsyneet jalat suuntasivat meidät hotellille odottamaan seuraavaan hienoa
matkapäivää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti