Nukuimme
yön varsin hyvin eikä katkojakaan tullut, kun jätimme aamukuuden
rukouskutsun noteeraamatta. Suihkutila oli hieman ikävä, sillä se
käsitti koko WC-tilan, mutta kaikki sujui hyvin, kun vain sopi
järjestyksen. Kahdeksalta nousimme kattoterassille aamiaiselle.
Sieltä oli aivan erinomaiset näkymät Siniselle Moskeijalle
ja jopa
Bosporinsalmelle saakka. Aamiainen
oli runsas ja siitä oli mukava nauttia pilvisessä, mutta mukavan
lämpöisessä säässä.
Puoli
yhdeksän jälkeen kannoin 23 kiloa painavan matkalaukkumme kaksi
kerrosta alas. Aivan hotellimme edestä kulki raitiovaunu, jolla
ajoimme muutaman aseman välin Aksarayn metroasemalle. Sama
Istanbulkart kävi myös metroon, jonne pääsimme napautettuamme
kahdesti korttia portin pielessä. Matka ei maksanut euroakaan. Metro
oli melkein tyhjä, joten taisimme ajella vasten työmatkaliikennettä.
Nousimme pois Otogarin asemalla ja löysimme helposti suuren
bussiaseman. Tämä oli siitä erikoinen asema, että varsin laajan
ympyrän ulkopuolella olivat bussit ja sisäpuolella oli valtava
määrä eri bussiyhtiöiden toimistoja. Alueen keskelle pääsivät
henkilöautot tuomaan matkustajia toimistojen eteen. Se oli varsin
kätevä ratkaisu.
Olimme
tulleet asemalle turhan aikaisin, mutta emme osanneet arvioida miten
ruuhkaista liikenne olisi. Mieluummin odottelimme ylimääräistä
bussiasemalla kuin olisimme myöhästyneet ja hankkineet lippua
johonkin toiseen kohteeseen. Aika
kului samaa vauhtia kuin muulloinkin, joskin hieman hitaammalta se
tuntui. Varauduimme pitkään matkaan käymällä vessassa. Tämän
mukavuuslaitoksen Seija olisi jättänyt käymättä ellei seuraavan
mahdollisuuden epätietoisuus olisi ollut niin suuri.
Noin
viisi minuuttia ennen yhtätoista saapui Metro-bussiyhtiön suuri
linja-auto laiturille 49 määränpäänään Batumi. Saimme paikat 5
ja 6, kuten olin varannutkin. Auto oli siisti, jalkatilaa runsaasti
ja ilmastointi toimi aivan mainiosti. Siis mikään uhkakuva, joita
epäilevät ihmiset olivat kertoneet, eivät toteutuneet.
Istanbulissa liikenne oli hyvin tukkoista, mutta sen saattoi
arvatakin. Oli oikein hauskaa katsella valtavan
kaupungin elämää ajaessamme hitaasti pois keskustasta. Hämmästelin
kuskin reitinvalintoja ja olisin mennyt hänelle sen kertomaan, mutta
meidän ainoa yhteinen kieli oli osoittelu ja sen kisan olisin
hävinnyt. Ylitimme Bosborinsalmen Sultan Selimin siltaa pitkin, joka
on se kaikkein pohjoisin.
Meiltä
kesti yli kaksi tuntia päästä Sancaktepeen, joko
kuuluu Istanbulin kaupunkiin. Matka jatkui itään ja varmaan jossain
vaiheessa Istanbul loppui, mutta ympärillämme oli kuitenkin koko
ajan kaupunkia vielä monta tuntia. Seurasimme pitkään Marmarameren
lahtea liikenteen ollessa vilkasta. Ennen Izmitiä vilkkaus loppui ja
tilalle tuli lähes täydellinen tukos. Lyhyeen matkaan meni yli
tunti, kun etenimme kolmella virallisella kaistalla usein neljä
rinnakkain. Lopulta tien kapenemisesta johtuva ruuhkautuminen laukesi
ja pääsimme eteenpäin
melko normaalisti. Äkkiä taivas tummeni ja alkoi huikea ukkonen.
Salamista viis, mutta vettä tuli taivaalta aivan valtavasti.
Hämmästyttävän nopeasti vesi tunkeutui vuorisella alueella tielle
tuoden mukanaan kiviä ja liejua. Bussilla ei ollut ongelmia päästä
eteenpäin, mutta henkilöautoilla oli vaikeuksia, joskaan
turkkilaiset eivät sitä näyttäneet uskovan.
Pahin
sade loppui noin tunnissa, mutta harmittavasti pilvinen ja sateinen
sää jatkui yöhön saakka, mikä haittasi pahasti maisemien
katselua. Luulimme jo selvinneemme pahoista ruuhkista, mutta Düzcen
laitamilla oli suljettu moottoritien pätkä ja se
tiesi meille jälleen toista tuntia kestävää matelua. Paikalliset
kyydissä olijat eivät olleet moksiskaan, joten tämä lienee täysin
normaalia täällä. Ilta alkoi hämärtyä, kun viimein meille
avautui vapaa moottoritie ja tästä eteenpäin se myös pysyi
sellaisena. Matka Georgiaan oli kuitenkin pitkä, joten tänään
päästiin vasta Keski-Turkin vuoristoon, jote emme kuitenkaan
pimeyden vuoksi voineet ihailla.
Olimme
liikkeessä ihan tavallisella linjabussilla, joka kulki Istanbulin ja
Batumin väliä ottaen kyytiin matkustavia monista isoista
kaupungeista. Tämä osaltaan hidasti kulkua, koska keskustoissa oli
tietenkin hitaampaa edetä kuin moottoritiellä. Ainoa puute bussissa
oli vessa ja se olikin tietenkin iso puute, kun matka kestää 22
tuntia. Me nautimme varsin vähän juotavaa, mutta siitä huolimatta
ilman käymäläkäyntiä ei
tuollainen aika onnistu. Ja kuten kaikki tietävät, niin tarve mennä
huussiin on paljon suurempi, jos ei ole varma, että sinne pääsee
tarvittaessa. Meillä ei ollut tietoakaan miten pitkään
pysähtyisimme kaupunkien pysäkillä. Ensimmäiset kaksi pysähdystä
tarkkailimme tilannetta. Toisella pysähdyksellä yksi mummo oli
vielä asioillaan, kun kuski jo peruutti pois laiturilta, mutta viime
hetkellä joku matkustajista huomautti, että yksi mummo uupuu. No
mummo raukka jolkutti hätääntyneenä bussille ja sai palkaksi
kuskin raivon. Meillä veden juonti loppui välittömästi.
Tarkkailussa meni vielä muutama kaupunki, mutta sitten edessämme
olevat kaksi nuorta naista ilmi selvästi lähtivät etsimään
toilettia. Me luotimme siihen, että olisimme toimissamme ainakin
yhtä nopeita kuin teinit ja säntäsimme heidän perään. WC löytyi
muutaman mutkan takaa ja maksettuamme kumpikin 1,5 liiraa, pääsimme
asioille. Seija sulki silmänsä ja aivonsa ympäröivältä tilalta
ja päihitti helposti nuoremmat. Ehdimme molemmat bussiin ajoissa ja
päivittelimme yhdessä kuskin kanssa toista mummoa, joka oli nyt
myöhässä.
Toiminta
bussissa oli meillä aika hankalaa, kun kukaan ei osannut yhtään
englantia. Onneksi Batumi on turkiksi Batum, joten onnistuin
varmistamaan oikean bussin nousevalla intonaatiolla. Jo pimeän
laskeuduttua tulimme Metro-yhtiön välipysäkille, jossa oli
ravintola ja suuret saniteettitilat. Seija kyseli kaikilta
matkustajilta ”How long stop” ja lopulta yksi hieman iäkkäämpi
rouva laski sormiaan ja sanoi hyvin
epävarmasti ”twenty”. Se riitti
meille ja riemumielin kävimme vessassa, söimme kaksi erilaista
lämmintä leipää ja naama nauravana joimme monta suurta suurta
kulausta vettä. Emme voineet ruveta läträämään veden kanssa,
sillä matkaa oli jäljellä melkein 14 tuntia emmekä tienneet oliko
tämä ainoa kunnon pysähdys matkalla.
Kahdeksan
tunnin ajorupeaman jälkeen vaihdettiin kuskia. Ajo jatkui tasaisena,
sillä ensimmäinenkin kuski oli parempi ajamaan kuin hoitamaan
ihmissuhteita. Ulos laskeutui pimeys ja rupesimme torkkumaan yrittäen
saada nukutuksi yli 15 minuutin pätkiä. Montaa kertaa tämä ei
onnistunut, kun Turkissa vaihtui vuorokausi samaan aikaan kuin
Suomessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti