Matkan viimeinen hotelli yö sujui mukavasti, joskin pienen flunssan hankkinut Seija yski häiritsevästi läpi yön. Hän sai kuitenkin jotenkuten nukuttua. Alakerran aamiainen oli matkan kehnoimpia, mutta syötävää sieltäkin löytyi aamun aloittamiseen. Olimme jälleen ensimmäiset aamiaisella, kuten oli käynyt usein aiemminkin. Täkäläisten rytmi poikkesi meidän rytmistämme sekä aamuisin että iltaisin. Isot laukut jouduttiin pakkaamaan kunnolla, sillä kaikki tavarat piti saada mahtumaan mukaan eikä se onneksi tuottanut vaikeuksia. Sitten tavarat kannettiin Skodaan ja lähdettiin viimeiselle matkapäivälle.
Rusesta
poistuminen oli yllättävän helppoa, sillä yhdeksältä kadut olivat vielä melkein
tyhjiä eikä sujuvaa etenemistä haitanneet kuin toistuvat kuopat ja pomput. Tiet
ovat olleet välillä hyvin huonossa kunnossa ja reitin etsiminen kaduilla vaati joskus
puikkelehtimista. Valtateillä oli välillä aivan mahdottomia uria, jotka
olisivat sateella olleet hyvin vaarallisia ajettavia. Ihmettelen miten
paikalliset uskaltavat ajaa niin kovaa kuin jotkut heistä ajavat. Pääsääntöisesti
autot ajavat kiltisti jonossa, mutta silti aivan liikaa on hämmästyttäviä
ohituksia, joissa ei paljon pelätä mutkan takaa tulijoita. Yhtään kolaria emme
kuitenkaan nähneet.
Vain 15
kilometriä Rusesta teimme ensimmäisen pysähdyksen. Joskus keskiajalla olivat eristäytyneet
munkit asuttaneet luolia ja louhineet kallioon kirkkoja. Ivanovon kylän lähellä
ajoimme kolmisen kilometriä kovin pientä tietä metsän siimekseen ja sieltä
löytyi parkkipaikka sekä pieni koju. Kojun pitäjä ohjasi meidät kävelemään
melko pitkän reitin, joskin se oli helpompi kuin paluumatkan jyrkät portaat. Kirkkoja
on useampia, mutta vain yhteen pääsee tutustumaan. Kirkko on pieni, mutta
toisaalta hämmästyttävän suuri, kun ajattelee, että se on kaivettu noin 20
metriä korkealle keskelle kallion seinämää. Kirkko on noin kaksi metriä korkea,
ehkä kahdeksan metriä pitkä ja neljä leveä. Seinät on maalattu täyteen Raamatun
kertomuksia, joskin osa maalauksista on tuhoutunut. Jäljellä olevat ovat oikein
taidokkaasti maalattuja ja värit ovat kirkkaita. Paikka oli varsin
mielenkiintoinen, jonka epäilevät Maija ja Seija joutuivat toteamaan.
Sitten matka
jatkui Kazanlakiin, aika keskelle Bulgariaa. Täällä etelä-pohjoissuuntaiset
tiet näyttävät olevan kapeita, joskin ainakin tämä tie oli kovin vilkas. Rekkoja
kulki tosi paljon ja jyrkissä mäissä ne kulkivat hyvin hitaasti, mikä tuotti joitain
hurjia ohituksia. Täälläkin oli poliiseja tutkiensa kanssa, mutta selvitin ne
kaikki ilman ylinopeuksia. Ajaminen Kazanlakiin kesti melkein kolme tuntia ja
vaati vilkkaan liikenteen ja huonokuntoisen tien vuoksi paljon
tarkkaavaisuutta.
Melko suuren kaupungin
laidalla on traakialaisen kuninkaan hauta, joka sekin on päässyt
maailmanperintölistalle. Myöhemmin Sveshtarista löytynyt hauta on huomattavasti
hienompi kuin tämä, joten sekin hyväksyttiin listalle. Hauta sijaitsee vain
muutaman sadan metrin päässä parkkipaikalta, joten sinne päästiin helposti.
Alkuperäiseen hautaan eivät turistit pääse lainkaan, mutta sen viereen on
rakennettu tarkka kopio. Siellä kävimme kaikki ja kopio oli äkkiä katsottu.
Hauta on niin pieni, että juuri ja juuri me kaikki neljä sovimme sisään yhtä
aikaa. Seinillä ja katossa on hienoja maalauksia, mutta muita koristeluja ei
sitten olekaan. Onneksi olimme vierailleet Sveshtarissa, sillä tämä hauta
kalpeni sen rinnalla.
Sitten oli matkan
viimeinen vierailukohde käyty eikä jäljellä ollut kuin noin kahden tunnin ajo
Sofian lentokentälle. Ennen ajoa kävimme kahvilla Kazanlakin keskustan
kävelykadulla. Lämmintä oli auton mittarin mukaan 32 astetta ja siltä se myös
tuntui. Varjossa oli ihan siedettävää ja paljon parempaa kuin olot, jotka
kotona odottavat. Viimeinen ajopätkä oli aika hyvää tietä ja se eteni oikein
hyvin. Sofian lähellä oli ahtaampaa, mutta perille saimme auton ehjänä. Tai
niin autovuokraamo luuli. Tarkastuksessa he eivät huomanneet takakontin
yläreunaan tullutta kolhua, joka tuli Varnassa, kun takakontin kansi osui matalaan
kattoon. Oikeastaan se osui kahdesti, mutta kuka niitä laskee. Meillä oli
kentällä noin neljän tunnin odotus, mutta mieluummin niin päin kuin iso kiire
ehtiä koneeseen.
Näin oikein
mukava matka tuli päätökseen. Maijan ja Tommin kanssa oli erinomaisen mukava
matkustaa, kuten oli reilu vuosi sitten Mikon ja Meggien kanssa. On erittäin
hienoa, että lapsemme ovat löytäneet niin hienot ja hyvin kasvatetut puolisot.