Yöllä ulkona oli puhelimen mukaan 22 astetta lämmintä, mutta meidän asunto oli mukavan viileä ja saimmekin nukuttua aika hyvin. Aamiainen käsitti kupit murukahvia ja eilen ostetut pienet välipalacroissantit. Mikko oli huomannut kaupassa mukavan mausteiset pikkunakit, jotka hän nautti omaksi aamiaisekseen. Yhdeksältä poistuimme mukavasta asunnosta laukut täynnä puhtaita vaatteita. Auto odotti parkkihallissa, joka oli valmistunut silloin, kun sinne pysäköitiin ainoastaan Fiat 500:a. Onneksi kiemuraiseen poistumisreittiin myös meidän auto sopi, mutta ei paljon ylimääräistä tilaa jäänyt.
Bergamon
aamuliikenne oli melko väljää, mutta silti kulkijoita riitti. Lähdimme
etenemään koilliseen, johon suuntaan kaupunkimaista seutua riitti monta
kymmentä kilometriä. Kun maasto alkoi nousta kohti Alppeja, väheni myös asutus.
Tien vierellä oli jo korkeita vuoria, kun poistuimme isolta tieltä ja menimme katsomaan
Val Camonican eli Camonican laakson kalliomaalauksia. Nämä poikkeuksellisen
runsaat ja taidokkaat kalliomaalaukset, tai oikeastaan ne olivat kaiverruksia,
kuuluvat Unescon maailmanperintölistalle. Ilman sitä emme varmaan olisi täällä
poikenneet. Kaiverruksia oli runsaasti ja ne olivat ihan hienoja, vaikka niitä
oli aika vaikea erottaa muusta kalliosta.
Meillä oli
tänään jälleen ajopäivä. Päätimme ylittää Alpit kerralla ja panostaa aikaa
enemmän Saksan ennen käymättömiin paikkoihin. Ajaminen Alpeilla on aika hidasta
teiden mutkaisuudesta johtuen. Meillä oli myös epäonnea, sillä yksi osuus
reitiltämme oli suljettu jostain syystä, mikä aiheutti meille yli tunnin
myöhästymisen aikatauluun. Mikko oli jo siirtynyt ratin taakse, mikä taisi
aiheuttaa jännitystä meissä kaikissa kolmessa. Hän pääsi kuitenkin hyvin
kapeiden ja mutkaisten teiden rytmiin ja ajoi oikein hyvin Ravensburgiin saakka.
Berninan
solassa nousimme yli 2 300 metrin korkeuteen, missä puita ei enää ollut eikä
paljon muutakaan kasvillisuutta. Se ei kuitenkaan lainkaan vähentänyt jylhien
maisemien komeutta. Matka jatkui ohi St. Moritzin, minkä jälkeen jouduimme
muuttamaan reittiä suljetun tieosuuden vuoksi. Lopulta päädyimme uudestaan autojunan
kyytiin, mikä oli Mikolle aivan uusi kokemus, mutta hyvin auto sopi vaunun kyytiin
ja sieltä pois. Itävallassa matkustajien piti tulla pois autoista ja mennä
matkustajavaunuun, mutta Sveitsissä istuimme autossa koko 20 kilometrin matkan
ajan. Hiljalleen laskeuduimme alemmaksi Alpeilla ja ajaminen nopeutui. Liechtensteinin
lähellä alkoi moottoritie, mikä edelleen nopeutti ajamista. Sitten meidän olisi
pitänyt ajaa Itävaltaan ja edetä siellä moottoritietä Saksaan. Meillä ei
kuitenkaan ole vieläkään Itävallan vaatimaa vignetteä, joten emme uskaltaneet
mennä Itävallan moottoritielle. Jouduimme ajamaan yllättävän ruuhkaisia katuja
Sveitsin ja Itävallan kautta ennen kuin pääsimme Saksaan ja siellä kaikille
ilmaisille moottoriteille. Tässäkin kului melkein tunti ylimääräistä aikaa.
Suunnitelmien
mukaan meidän piti olla Ravensburgissa viideltä, mutta pysäköimme hotellimme
eteen vasta seitsemän jälkeen. Oli liian myöhäistä lähteä katselemaan
Ravensburgia, kun taivas oli täyttynyt sadepilvistäkin. Niinpä Mikko etsi
puhelimella ainoa lähellä olevan ravintolan, minne kävelimme kymmenessä
minuutissa. Omassa hotellissa oli tarjolla vain pizzaa, mutta täällä saimme
oikein mukavat liha-ateriat kukin. Huono puoli on, että annokset ovat niin
suuria, että ainoastaan Mikko suoriutui kunnialla omastaan ja joutui auttamaan
myös muita.
Vaikka päivä meni
lähinnä ajamiseen, tarjosi se hyvin paljon hienoa katsottavaa; Sveitsissä Alpit
taitavat olla parhaimmillaan. Näitä erinomaisia maisemia en osaa kunnolla
teille kuvata, vaikka mielelläni sen tekisin. Toivottavasti kukin pääsee tai on
päässyt katselemaan Alppeja paikan päältä, jolloin niiden jylhyys ja kauneus välittyvät
oikealla tavalla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti