Huoneemme oli aika lämmin, mutta siitä huolimatta meitä nukutti oikein hyvin. Varmaan matkajännitys aiheutti ylimääräistä väsymystä. Seijalla oli puhelin soimassa, joten olimme hotellin aamiaisella sopivaan aikaan. Tarjonta oli melko perinteinen eikä aamiainen mitään erityismainintaa saanut.
Ennen yhdeksää
tavarat ja vaimo olivat autossa, joten olin valmis käynnistämään auton ja
suuntaamaan keulan pois Kaunasista kohti itää. Nousin A1-moottoritielle ja
ajoin noin 50 kilometriä Vilnaan päin ennen kuin nousin pois isolta tieltä.
Jouduin palaamaan takaisin A1:lle, koska sen ali menevä tie oli isossa
remontissa. Noin viisi kilometriä länteen päin ajettuani nousin uudestaan pois
moottoritieltä ja yritin löytää reittiä Kernaven kylään. Keltaiset kyltit
opastivat kiertotielle, mutta ilmoitettu paikannimi oli kovin hankala. En
millään löytänyt kartalta Apylankan kylää, minne kyltti osoitti. Lopulta teimme
pienen kierroksen, jonka aikana hoksasimme, että apylanka tarkoittaa kiertotietä.
Sen jälkeen kaikki toimikin hyvin ja pääsin tietyön ohitse kiertotietä
käyttäen.
Kernaven kylän
kupeessa oli asunut ihmisiä hyvin pitkän aikaa, ja siitä on löydetty paljon historiallista
esineistöä paikallisesta elämästä. Joen rannan läheisyydessä oli viisi korkeata
kumpua, joiden päällä oli joskus ollut mäkilinnoituksia, joista oli vahdittu
ympäröivää seutua. Maisemat olivat oikein viehättävät kulkiessamme kumpujen
katveessa ja noustessamme yhden huipulle. Sää oli aika leppeä, joskaan kuuma ei
ollut. Vieressä olisi ollut museo, mihin löydetyt esineet on säilötty, mutta
näin maanantaisin se oli kiinni. Tarkkailin pusikoissa lenteleviä tiklejä ennen
kuin hiljalleen palasimme autolle.
Päivän päämäärä
oli Varsova, minne oli yli 500 kilometriä matka. Auton karttaohjelma laski
meille optimaalisen reitin, mitä lähdimme noudattamaan. Eteläinen Liettua oli
huomattavasti kumpuilevampaa kuin muu osa Baltiasta, ja siellä oli mukava
ajella. Liettuan teiden surkea kunto jatkui pienemmilläkin teillä. Välillä
päällyste näytti sekavalta palapeliltä ja ajettavaa osuutta oli niukasti kahden
henkilöauton leveydeltä. Ajaminen oli kuitenkin mukavaa. Etenimme kohti
lounasta aika hitaanlaisesti, mutta etenimme kuitenkin. Alytusin jälkeen kuljimme
kummallisen paljon etelään ja äkkiä kohtasimme kilometrien pituisen jonon tien
sivussa odottavia rekkoja. Oli viittä vaille, ettemme ajaneet Valko-Venäjälle.
Karttaohjelma oli päättänyt oikaista Valvo-Venäjän kulmauksen halki, ja se
olisikin ollut suorin reitti, mutta meillä ei ollut viisumeita eikä haluakaan
mennä Valko-Venäjälle. Olisi tietenkin pitänyt tarkistaa tarjottu reitti, mutta
se jäi tekemättä.
No eipä
auttanut muu kuin kiertää vähän ylempää. Saavuimme Druskininkain kaupunkiin.
Nälkä oli vaivannut jo pitemmän aikaa. Näimme Hesburgerin ja päätimme mennä
sinne syömään. Se olikin hyvä päätös, sillä seuraavaa ruokapaikkaa olisi
pitänyt etsiä pitkään. Teiden varsilla on varsin vähän ruokapaikkoja, ja ne
ovat aika epämääräisen näköisiä eivätkä kovinkaan monet ole edes auki
lounasaikaan. Hesburgerin täkäläinen henkilökunta ei saanut ystävällisyyspalkintoa
eikä taitaisi tulla muitakaan palkintoja. Lazdijaista käännyimme kohti Puolaa
ja aika pian pääsimmekin sinne. Puola kohteli meitä kuin erityisvieraita ja oli
lähettänyt meitä vastaan poliisiauton. Minä annoin koppalakille luettavaksi
passimme ja rekisteriotteen, ja vilautin hänen mielikseen vielä takakontin
sisältöäkin. Kaikki oli kunnossa, joten pääsimme nopeasti jatkamaan matkaa.
Poliisi oli ystävällisempi ja hymyilevämpi kuin yksikään Baltian maiden
tarjoilija tai hotellivirkailija oli ollut.
Meillä oli
vielä 300 kilometriä matkaa Varsovaan. Tien pinta parani verrattuna Liettuaan,
mutta matkan tekoa hidasti huomattavasti vilkkaampi liikenne. Etenin keskimäärin
90 km/h, joskin kylien ja kaupunkien kohdalla vauhti tietenkin hiljeni.
Grajewon jälkeen oli muutaman kymmenen kilometrin pituinen moottoritieosuus, mihin
ajauduimme vahingossa, sillä karttaohjelma ei tiennyt siitä mitään. Otimme
tyytyväisenä moottoritien vastaan, mutta ihmettelin, miten vähän siellä oli
liikennettä. Missään ei kerrottu, että siitä pitäisi maksaa eikä missään ollut
tulliakaan. Niinpä huristimme 120 km/h eteenpäin tyytyväisinä. Lomzassa oli
järkyttävä ruuhka, mihin hupeni yli puoli tuntia turhaa aikaa. Saimme siitä
vähän hyvitystä pian kaupungin jälkeen alkaneesta moottoritieosuudesta, mitä hyödynsimme,
vaikka sitten menisimme velkavankeuteen moottoritiemaksusta, sillä meillä ei
ollut tietoa olivatko nämä tiet maksullisia vai eivät.
Varsovaan oli
pitkä matka, vaikka viimeinen vajaa sata kilometriä olikin moottoritietä. Ei
moottoritie matkaa lähentänyt, mutta taittui matka ainakin nopeammin. Puolan
pääkaupungissa asuu vajaa kaksi miljoonaa ihmistä, joten siellä on myös paljon
liikennettä. Ajo kaupunkiin sujui ihan hyvin, vaikka se oli välillä kovin
hidasta. Tosin ruuhkassa on helppo ajaa, kun on aikaa katsella mihin on
menossa. Hotellimme Motel One Warzaw-Chopin sijaitsi aivan keskustassa. Nyt
GPS-opasti meidät erinomaisesti hotellin eteen, missä pääsin pysähtymään
kätevästi Seija mennessä kirjautumaan sisään.
Sitten
vaikeudet alkoivat. Olin valinnut tämän hotellin, koska heillä on parkkipaikka
paikan päällä. Olihan heillä, mutta nyt kaikki paikat olivat täynnä. Respa
antoi pari osoitetta, mistä voisimme löytää parkkipaikan. Osasimme ajaa
muutaman korttelin päähän hieman epämääräiselle, mutta sentään aidatulle
alueelle. Seija meni neuvottelemaan parkkipaikan pitäjän kanssa hinnasta, mutta
heillä ei ollut yhteistä kieltä. Monimutkaisten käänteiden kautta kävi
selväksi, että paikka maksaisi 40 zlotya päivältä ja maksun pystyi maksamaan
vain käteisenä. No zlotejahan meillä ei tietenkään ollut. Arvatkaa millaista on
lähteä etsimään autolla pankkiautomaattia Varsovan keskustaan? Hankalaa, mutta
onneksi ei ylivoimaista. Minä ohjasin Passatia keskustan kaduilla ja Haukansilmä
katseli automaatteja. Yllättävän nopeasti harjaantunut katse löysi kohteen. Onnemme
jatkui, sillä lähistöllä oli kadunvarressa vapaa pysäköintipaikka, mihin
automme ajoin. Seija oli päästänyt hyvin ruman sanan kuvaillessaan
tuntemuksiaan etsinnän tiimellyksessä, ja tunne taisi säilyä automaatilla,
sillä hän näppäili 1 000 zlotia, kun parkkipaikka maksoi 40!
Meillä oli auto
vartioidulla alueella, huone hankittu, lompakko täynnä zloteja, joten huolet
olivat vähissä! No oli meillä nälkä ja minulla jano. Kello oli jo kahdeksan
illalla (Puolan aikaa seitsemän), kun nousimme Krakowskie Przedmiescie -kadulle,
millä sijaitsee hyvin paljon oikein komeita hallinnollisia rakennuksia. Nyt
tavoitteena oli vain löytää ruokapaikka. Se onnistui yllättävän lyhyellä
kävelyllä. Ravintola ei ollut kaikkein viihtyisin, mutta ihan kelvollinen ja
tarjoilijat hieman hymyilivätkin. Seija otti crepet kasvistäytteellä. Minä uskaltauduin
paikallisempaan ruokaan; perunalättyihin ja lihasoosiin. Molemmat olivat sitä
mieltä, että minulla oli onnistuneempi valinta. Ulkona oli varsin voimakas tuuli
eikä ollut edes lähellä lämmintä, joten palasimme hotellille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti