Tämänkertainen
käyntimme Sydneyssä päättyi tänään. Minna nousi ylös kuntosalille jo heti 6:30,
vaikka meillä ei sellaista kiirettä ollutkaan. Matkalaukut pakattuina olimme
hotellin alakerrassa pian kahdeksan jälkeen. Kävelimme korttelin verran etelään
ja menimme aamiaiselle eilisen paikan kilpailijalle. Minna oli tietenkin syönyt
puuron jo huoneessa, mutta kahvin hän otti. Minä otin paistetulla kananmunilla
täytetyt toastit, jotka olivat varsin maukkaat.
Siirryimme
junalla Wynyardin asemalta Museumiin. Opal-korttille toimi jälleen mainiosti,
mutta portti oli vihamielinen Minnalla. Hän ei mennyt portin läpi tarpeeksi
nopeasti, jolloin portti sulkeutui aivan hänen takanaan kaapaten puristukseen
hänen reppunsa. Nainen kiljaisi ja yritti hätääntyneenä pyristellä pois portin
tiukasta puristuksesta, mutta hänellä ei ollut mitään mahdollisuutta vapautua
otteesta yksin. Onneksi heti perässä tullut paikallinen huomasi turistin
ahdingon ja hän tempaisi rajusti portin aisaa, jolloin reppu vapautui. Samalla
paikalle juoksi myös lähellä ollut junayhtiön työntekijä. Hän oli tyytyväinen,
että vaikeudesta selvittiin pelkin henkisin vaurioin, mutta mies kehotti meitä
seuraavalla kerralla käyttämään leveätä porttia. Mies vilkaisi meitä uudemman
kerran ja osoitti meille hissiä arvellen liukuportaiden olevan turhan
vaarallinen meidän käytettäväksi.
Noin kymmenen
minuutin junamatkan Minna seisoi turvallisesti kaukana ovista ja pääsimme Hyde
Parkin vierellä olevalle asemalle ilman välikohtauksia. Auton vuokraus Europcarilta
sujui tavallista vaivattomammin ja heti kohta yhdeksän jälkeen allamme oli Kia
Sportage. Samalla Minnalle toteutui se kaikkein pahin painajainen: autossa ei
ollut navigaattoria. Kartanlukija hätääntyi ja oli lähtemässä saman tien
ostamaan navigaattoria, mutta minä kiihdytin auton pois parkkitalosta. Olimme
Sydneyn keskustassa, mutta reitti pois Harbour Bridgen kautta oli melko
yksinkertainen. Automaattivaihteisella autolla oli yksinkertaista ajaa ja
muiden autojen perässä oli helppo pysyä oikealla kaistalla vasemmalla puolella
katua. Pian ylitimme Sydneyn lahden hyvin leveätä siltaa pitkin ja jatkoimme
pohjoiseen noudattaen Newcastleen osoittavia kylttejä. Tie kulki Sydneyn
esikaupunkien halki, jolloin liikennettä oli paljon, mutta ajo melko helppoa.
Täällä on vallalla melko hyvä herrasmieskuskikulttuuri, eli tilaa annetaan eikä
hurjasteluja näkynyt. Nopeusrajoituksia noudatetaan hämmästyttävän tarkkaan,
eikä ihme, sillä näin päivän aikana ainakin neljä poliisiautoa kyttäämässä
nopeuksia.
Esikaupungit
loppuivat ja allemme ilmestyi moottoritie. Etenimme toista tuntia, kunnes
pysähdyimme huoltoasemalle, mistä ostimme Minnalle Australian karttakirjan,
joten nainen hieman rentoutui. Autossa näytin, miten puhelimeni navigaattori
toimii, minkä jälkeen Minna taisi hymyillä ensimmäistä kertaa sitten liikkeelle
lähdön. Jatkoimme ajamista pohjoiseen seuraten rannikkoa käyttäen A1/M1 -tietä.
Se oli yleensä moottoritie, mutta välillä ajoimme halki asutuksen, jolloin
matkavauhti hidastui. Port Macquarien rannikkokaupungissa pysähdyimme syömään.
Pysäköin pikkukaupungin pääkadulle ja kävelimme rannan tuntumaan, mistä
löysimme ihan kivan ravintolan. Otimme molemmat barramundi-kalaa riisin kera ja
molemmat olimme siihen tyytyväisiä. Ruokailun jälkeen kävelimme 25 asteen
auringonpaisteessa merenlahden rannalla ja katselimme muun muassa kahden suuren
pelikaanin tepastelua.
Meillä oli
jäljellä kahden tunnin matka Coffs Harbouriin, missä vietimme seuraavan yön. Ajo
oli aika leppoisaa eikä kartanlukija hätääntynyt, vaikka puhelin lopetti
toiminnan juuri ratkaisevilla hetkillä. Pääsimme pienen kiertotien jälkeen
perille Observatory Apartmentsin pihaan. Erittäin puhelias respan mies toivotti
meidät tervetulleiksi ja Minna veisteli pitkät jutut hänen kanssaan. Port
Macquariessa hän oli heittäytynyt juttuun rannalla istuneen melbournelaisen
rouvan kanssa ja saimme tietää mielenkiintoisia juttuja Australian toiseksi
suurimmasta kaupungista.
Tämän päivän
ajon perusteella Australia on hyvin vihreätä, joskin monin paikoin myös
kuivuuden aiheuttamaa ruskeata näkyi paljon. Täällä maa oli melko tasaista,
mutta jonkin verran mäkiäkin näkyi. Järviä ei täällä ollut, mutta leveät joet
seurasivat toisiaan. Erilaisia kummallisia puita näkyi teiden varsilla, mutta
tulkintamme mukaan suurin osa oli eukalyptuksia.
Näimme monia erilaisia
lintuja, mutta niiden tunnistaminen oli vaikeaa. Kakadut olivat helppoja, mutta
muut eivät. Minna ilmoitti nähneensä kengurun, mutta ei sitten kuitenkaan ollut
ihan varma, joten odotamme edelleen ensimmäistä vahvistettua kenguruhavaintoa.
Näimme koalasta varoittavia liikennemerkkejä, mutta emme itse otusta. Tien
ylitse oli rakennettu pitkiä kapeita ”riippusiltoja”, jotka oli tarkoitettu
eläinten kulkua varten. Laitumilla oli varsin paljon lehmiä, mutta lampaita oli
odotuksiin nähden vähän.
Majoittumisen
jälkeen lähdimme käymään reilun kahden kilometrin päässä olevassa kaupassa
kävellen, koska käveleminen on kivaa ja autossa ehtii aina istua. Reitti kulki pientaloasuinalueen
halki. Talot olivat ihan kivan näköisiä ja ehkä yhtä suuria kuin keskimäärin
Suomessa. Matkan varrella oli hyvin monenkirjavia kasveja, joista jotkut
kukkivat ja niistä jotkut tuoksuivat erittäin voimakkaasti. Näimme jännän
näköisiä erilaisia lintuja, joista osalla oli kovin erikoinen ja voimakas ääni.
Kaikkein kovinta meteliä kuitenkin pitivät kaskaat, jotka houkuttelivat
lajitovereita hämmästyttävän voimakkaalla sirityksellä. Kotimatkalla meitä
piristi kevyt sade. Illan vietimme yöpaikassa nauttien parvekkeella illan miellyttävästä
lämmöstä. Illan mittaan sade voimistui, mutta lämpötila pysyi korkeissa lukemissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti