Aamu
Cairnsissa valkeni pilvisenä ja sateisena, joten meidän oli tutun turvallista
nousta Queenslandin päivään. Heräsimme aikaisin varmistaaksemme aikaisen lähdön
pitkään päivään. Minulla on ollut vaikeuksia keksiä mitä haluan aamiaiseksi,
koska juuri mikään ei ole oikein maistunut aamuisin. Pyysin Minnaa tekemään
minullekin aamupuuron. Ei maistunut hääppöiseltä sekään, mutta joka tapauksessa
aamusta selvittiin eteenpäin.
Poistuimme
Cairnsista heti seitsemän jälkeen. Jouduimme palaamaan takaisin Townsvilleen,
koska ei ollut järkevää vaihtoehtoista reittiä. Pohjoisen kautta olisimme
päässeet haluttuun päätepisteeseen, mutta matka-aika olisi melkein tuplaantunut
ja olisimme joutuneet ajamaan hiekkateitä, mikä auton vuokrasopimuksessa on
kielletty. Aamun sää vaihteli voimakkaasta kuurosta lähes auringon paisteeseen,
mutta ajaminen oli tutun helppoa ja varsin joutuisaa.
Vaikka meillä
oli edessä yli 850 kilometrin ajo, päätimme käydä uudestaan Mission Beachillä
katsomassa trooppista sademetsää. Nyt vesisade loppui kokonaan ennen kuin
pääsimme luontopolun alkuun. Lämpötila oli kohonnut noin 27 asteeseen eikä
mereltä tullut voimakas tuuli viilentänyt oloa ollenkaan. Teimme useamman
kilometrin mittaisen kävelyretken lähellä meren rantaa liiankin hyvällä
polulla. Tämä ei ollut kovin suuri kokemus, koska emme nähneet kuin pieniä
sisiliskoja ja muutaman perhosen. Lisäksi kasvusto oli melko yksipuolista
siihen verrattuna mitä olimme jo ehtineet nähdä. Tähän varmaan vaikutti meren
läheisyys. Kävely oli kuitenkin ihan mukavaa, joskin hiostavaa.
Nyt oli
päivän kävelyt tehty ja jäljellä oli mukava kahdeksan tunnin ajomatka. Emme
nähneet Mission Beachilla kasuaareja emmekä muitakaan uusia eläimiä, paitsi
aivan viime metreillä pimeässä pupun ja ison sammakon. Townsvilleen ajoimme
pitkin jo hyvin tuttua Bruce Highwayta. Siellä kävimme syömässä salaatin ja
sämpylän sekä kävimme kaupassa varautumassa autiomaaosuuteen hankkimalla hyvin
runsaasti vettä ja jonkin verran syötävää. Viimeinkin näimme Queenslandissa
auringon, joten rekkareiden motto ei ollut ihan huuhaata. Auringon mukana
lämpötila hivuttautui 30 asteeseen.
Poistuessamme
Townsvillestä poistuimme Bruce Highwaylta ja lähdimme ajamaan kohti länttä
tietä A6 pitkin. Hyvin pian sisämaahan edettyämme loppui rannikon läheisyyden
hyvin runsas kasvillisuus ja tilalle tuli huomattavasti harvempaa, matalampaa
ja yksipuolisempaa puustoa. Aluskasvillisuus oli niukkaa, käsittäen lähinnä korkeaa
ja pääsääntöisesti ruskeaa ruohoa. Asutus loppui lähes kokonaan eikä autojakaan
ollut ruuhkaksi asti.
Loppupäivän
aikana etenimme melkein 500 kilometriä länteen päin aina Richmondin pieneen
kylään saakka. Tälle matkalle sopi puolen kymmentä pientä kylää, joissa oli korkeintaan
muutama sata asukasta, bensa-asema, kauppa ja kapakka. Kylien välissä oli
viidestäkymmenestä sataan kilometriin täysin asumatonta erämaata. Kylät olivat
tylsiä, mutta erämaa mielenkiintoista, vaikka se aika monotonista olikin.
Edetessämme puiden koko pieneni ja määrä harveni, kunnes heinikon yläpuolella oli
vain hyvin harvoja korkeintaan parin metrin korkuisia puita tai pensaita.
Eläimiä näkyi kovin vähän. Lehmiä oli laitumella, mutta hyvin harvakseltaan
verrattuna aikaisempiin päiviin. Lintuja näkyi jonkin verran, mutta lajikirjo
oli supistunut harmittavan paljon. Joku autiomaakahlaaja seisoskeli minun
kaistallani lähestyessäni sitä vauhdikkaasti eikä tipu viitsinyt siirtyä kuin
keskiviivan tuntumaan välttääkseni osumasta siihen. Vielä itsepäisempi oli noin
30 sentin mittainen lisko, joka paistatteli päivää aivan keskellä kaistaani.
Sen ei mielestään tarvinnut liikkua mihinkään ja olikin siinä oikeassa, sillä
minä kiersin otuksen sisäkurvin puolelta. Seuraava autoilija ei ehkä ole yhtä
huomaavainen.
Täällä
Australian keskiosissa välimatkat ovat huikaisevan pitkiä. Matka lähimpään
kylään on usein toista sataa kilometriä ja etäisyys suurempaan keskukseen voi
olla lähempänä tuhatta kilometriä. Pitkien matkojen kustannuksia yritetään
pienentää tekemällä rekoista pitkiä. Näimme rekassa jopa neljä perävaunua ja pituutta
saattoi olla 50 metriä. Niiden ohittaminen vaatii pitkän suoran, mutta niistä
ei ollut puutetta. Kahden mutkan väliin sopi helposti kaksikin kymmentä
kilometriä suoraa ja yleensä varsin hyväkuntoista asfalttitietä.
Nopeusrajoitukset olivat 100 tai 110 km/h, joten oli helppoa ja turvallista
posotella 120 km/h.
Jottei totuus
unohtuisi, niin kyllä meille sadetta tuli myös täällä hyvin vähäsateisessa
sisämaassa, mutta ei mitenkään häiritsevästi. Sademetsäkävelyn ja muutaman
pysähdyksen vuoksi aikataulu petti hieman emmekä päässeet Richmondiin niin
aikaisin kuin olin suunnitellut. Jouduimme ajamaan viimeiset sata kilometriä
lähes pimeässä, mikä ei ole toivottavaa. Seitsemän jälkeen saavuimme
Richmondiin, mistä olin varannut meille mökin leirintäalueelta. Richmond on
mitättömän kokoinen kylä, mutta siitä huolimatta jouduimme kysymään neuvoa
missä Lakeview Caravan Park sijaitsi. Lopulta löysimme paikan päälle, mutta
toimistolla ei ollut ketään. Ovessa oli puhelinnumero, johon voisi tarvittaessa
soittaa. Meillä oli tietenkin puhelin, mutta emme tienneet mikä oli Australian
suuntanumero eikä missään ollut ketään, jolta voisi kysyä. Pimeys ja
asunnottomuus alkoi ahdistaa, joten päätimme mennä kysymään pääkadulla olevasta
motellista itsellemme huonetta. Sellainen löytyi ja maksoi 127 dollaria!
Vertailuna voi todeta, että Brisbanessa kaksi yötä keskustan varsin
varustellussa hotellissa maksoi 190 dollaria. Joka tapauksessa saimme huoneen,
jossa yö siirtyy sujuvasti aamuksi.
Motellissa ei
ollut nettiyhteyksiä, joten blogin päivitys siirtyi ainakin yhdellä päivällä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti