Lauantaina lentomatka
kohti Hong Kongia alkoi Helsinki-Vantaan kentältä noin vartin yli viisi
päivällä, mikä tarkoitti, että lähdimme hieman etuajassa. Jostain syystä
Finnair sijoitti Minnan ja minut istumaan peräkkäin, vaikka liput oli hankittu
yhtä aikaa. Kai tämä on jonkinlainen yritys saada ihmisiä maksamaan paikan
varaamisesta. Suuri kone oli lähestulkoon täysi, mutta Minnan viereen ei kukaan
uskaltautunut mennä. Olimme olleet puolisen tuntia ilmassa, kun arvelin, ettei
mukaan tule enää uusia matkustajia ja vaihdoin paikkaa kahden ison miehen
välistä Minnan ja käytävän väliin.
Yhdeksän ja
puolen tunnin lento sujui yllättävän nopeasti. Juttelimme Minnan kanssa
muutaman tunnin syöden välillä lentokonepäivällisen. Kun valoja himmennettiin
merkiksi hiljaisuudesta, aloimme mekin nukkua. Nukkuminen oli aika vahvasti
ilmaistu neljän tunnin nuokkumisesta, minkä lähellä oleva vauva katkaisi itkullaan
aika tasaisesti tunnin välein. Airbus laskeutui Hong Kongin kansainväliselle
kentälle kahdeksan aikoihin paikallista aamua vartin etuajassa. Kello oli
Suomessa kolme aamulla, kun kuljimme valtavan pitkää käytävää kohti
passintarkastusta. Kummankaan pääsyä ei evätty vaan siirryimme ongelmitta
Kiinaan. Matkalaukkujen kanssa kävelimme valtaisan lentokentän toiseen
terminaaliin etsimään paikkaa, mihin saisimme jättää matkalaukut säilytykseen.
Säilytys oli kolmannella tasolla ja kun nousimme terminaali kakkosen kolmanteen
kerrokseen, kertoi opaskartta, että Level 3 sijaitsee alakerrassa ja kolmas
kerros onkin Level 7! Lopulta oikea paikka löytyi ja saimme jätettyä
matkalaukut säilytykseen melko kalliilla hinnalla.
Reppujen
kanssa kävelimme opasteiden mukaisesti Airport Express -junalle. Minna kävi
ostamassa meille molemmille hieman yli kymmenen euron liput Kowlooniin. Juna
tuli lyhyen odottelun jälkeen ja matkasimme melko tyhjässä vaunussa parissa
kymmenessä minuutissa Hong Kongin saaren pohjoispuolella olevalle Kowloonin alueelle.
Pääsisimme hotelliin vasta kahdelta, joten emme matkustaneet suoraan Hong
Kongiin vaan päätimme ensin kierrellä Kowloonissa. Nousimme Kowloonin asemalta
ylös mahtavan mukavaan 29 asteen poutapilviseen päivään. Ympärillämme oli yli
kymmenen hyvin korkeata rakennusta. Lähdimme katselemaan ympäristöä ja yritimme
päästä lähemmäksi merta. Olimme kuitenkin jonkinlaisella varakkaiden
asuinalueella, mistä ei kävellen päässyt lainkaan pois. Meidän piti palata
asemalle ja poistua hämmästyttävän pitkän ja mutkikkaan kävelyn kautta pois
asemalta ja sitä ympäröivästä ostoskeskuksesta.
Pääsimme
lopulta oikeaan Kowlooniin, joka on vähän Hong Kongin köyhempi veli (tai sisko).
Kiersimme ja katselimme Kowloonia yli kaksi tuntia ilman karttaa kääntyen
kadunkulmasta siihen suuntaan, joka viehätti meitä eniten. Alue oli varsin
värikästä ja siellä oli oikein jännittävää kävellä. Väkeä oli kaikkialla paljon,
mutta turisteja oli hyvin vähän. Minut jotenkin tunnistettiin turistiksi ja
tuon tuostakin minulle yritettiin tunkea kortti, jossa mainostettiin pukuja.
Minä olin kuitenkin tyytyväinen t-paitaan ja sortseihin. Kaksi tuntia kävelyä
lähes 30 asteen helteessä alkoi olla täynnä ennen kuin löysimme ensimmäisen
ravintolan, missä tarjottiin olutta ilman ruokailua. Tsing Tao -olut oli pettymys,
mutta kukisti kuitenkin janoa pienemmäksi. Rantabulevardi oli suljettu kokonaan
jonkun pyöräkilpailun vuoksi, mutta se ei meidän kulkua juurikaan häirinnyt.
Kello oli
noin puoli yksi, kun saavuimme Star Ferries -satamaan. Yhtiö on kuljettanut Manner-Kiinan
ja Hong Kongin välillä ihmisiä jo toista sataa vuotta ja nyt se sai kunnian
kuljettaa myös Minnan ja minut Hong Kongin saarelle. Saaren mahtavan korkeat ja
lukuisat pilvenpiirtäjät näkyivät aivan mahtavasti laivasta lähestyessämme
saarta, joskin meidän paikan valinta epäonnistui pahasti. Matka ei ollut pitkä,
mutta ei ollut hintakaan, mikä oli noin 40 meidän senttiä matkustajalta.
Hong Kongissa
on suurin osa rakennuksista uusia, korkeita ja moderneja. Me kävelimme
satamasta itään tähtäimessä päästä hotellille katsellen oikealla ja vasemmalla
olevia korkeita rakennuksia ja joka puolella poukkoilevia kulkijoita. Autot
ovat täällä katujen valtiaita eikä tietä lähdetä ylittämään, jos kaukanakin
näkyi lähestyvä auto. Jotkut huligaanit uskaltautuvat haastamaan autoja,
jolloin kuittina on kiihdytys ja torven soitto. Jalankulkijat odottavat hyvin
kiltisti liikennevaloissa, mikä lienee opittu kantapään kautta. Hieman ennen
kahta pääsimme Harbourview-hotelliin. Respassa nuori mies mumisi hyvin
epäselvästi englantia, mutta siitä huolimatta saimme asiat järjestykseen.
Kymmenennestä kerroksesta oli erittäin komeat näkymät Victoria Harbouriin sekä
sen takana sijaitsevaan Kowlooniin.
Lepäsimme
noin tunnin yrittäen lieventää väsymystä ja se onnistuikin aika hyvin, joskin
uni ei kovin tasaista ollut. Sitten oli aika lähteä katsomaan tarkemmin Hong
Kongia. Kävelimme pohjoiseen ja ensimmäisenä halusimme mennä syömään. Saimme yllättävän
nopeasti valittua ravintolan. Ruokien tilaaminen onnistui hyvin, kuten minun
oluenkin, mutta sitten Minna tilasi vettä! Hän halusi kuplia mukaan, mutta
niitä ei ollut tarjolla. Kehnosti englantia taitanut tarjoilija tarjosi
tavallista pullovettä, mutta Minna ei sitä ymmärtänyt, ja hän jätti kokonaan
juoman tilaamatta tyytyen vihreään teehen, jota tuotiin aina lisää, kun kuppi
tyhjeni. Tarjoilijakunta päätteli Minnan pahastuneen kivennäisveden puutteesta
ja kohta näin miten nuori tarjoilijarukka juoksi kadulta sisään kaupasta
hakemansa kivennäisvesipullon kanssa ja tuli esittelemään sitä vaativalle
eurooppalaiselle asiakkaalleen, joka murahtaen tyytyi tarjottuun puolentoista
litran pulloon.
Minna tilasi
ja sai oikein maistuvan chilikana-aterian. Minä tilasin kevätkääryleitä
alkupalaksi ja paistelun nuudeliannoksen lihalla pääruoaksi. Se ei ollut
onnistunut valinta, mutta söin sitä kuitenkin kylläiseksi asti. Olin ehtinyt unohtaa,
miten puikoilla syötiin, vaikka Japanissa olin kehittynyt jo aika taitavaksi.
Nyt touhuni oli niin alkeellista, että lähellä ollut tarjoilija rupesi
nauramaan ja joutuin poistumaan sermin taakse rauhoittumaan. Jonkin ajan
kuluttua hän tuli pöydän luokse pystymättä olemaan totisena ja ojensi minulle
asetilla haarukan. Minna ei ollut ennen syönyt puikoilla eikä hän osannut
tekniikkaa ollenkaan. Siitä huolimatta hän sai syötyä ruokansa puikoilla, eikä
tarjoilijan tarvinnut poistua paikalta tirskumaan.
Kylläisinä kuljimme
Hong Kongin kaduilla ilman tarkempaa suunnitelmaa ja katselimme hyvin
kiinnostuneina ympärillemme. Ihmisiä oli aivan valtavasti. Niitä riitti
jokaiselle kadulle ja kujalle. Tällainen väenpaljous alkaisi varmasti ahdistaa,
jos ruuhka olisi ainaista, mutta näin harvoin koettuna se oli jännittävää ja
mielenkiintoista. Hämmästelimme miten paljon täällä oli ostoskeskuksia, jotka
kaikki olivat toinen toistaan hienompia. Emme tosin käyneet yhdessäkään vaan
mieluummin katselimme kadunvarsien kojuja, missä oli myynnissä kaikkea
mahdollista kokonaisista nyljetyistä kanoista kalanpäihin.
Kuuden
jälkeen ajoimme metrolla muutaman aseman välin Kowloonin puolella, joten näin
sain kokeiltua Hong Kongin metroakin. Päästyämme mantereen puolelle oli taivas
jo pimentynyt yöksi. Täälläkin oli valtavasti ihmisiä, mutta onnistuimme
kulkemaan hiljalleen Star Ferriesin satamaan. Ajoimme uudestaan lautalla Hong
Kongiin ja nyt oli todella komeata katsella saaren lukuisten pilvenpiirtäjien
valoloistoa. Näin iltaisin lauttamaksu oli neljä senttiä päivän hintaa kalliimpi.
Päätimme
hieman kiertää ja sitten palata aikaisin hotellille lepäämään. Tämä kaupunki on
todella hankala jalankulkijoille, koska jalkakäytäviä ei ole läheskään jokaisen
kadun varressa. Niiden sijaan kulkee teiden yläpuolelle nostettuja
betonikulkureittejä, jotka yleensä vievät kulkijat johonkin lukuisista
ostoskeskuksista. Meidän suunnistus epäonnistui täydellisesti, sillä aina kun
selvitimme minne meidän piti suunnata, jouduimme ostoskeskukseen tai kiertämään
vilkkaita teitä hämmentävien käytävien kautta, ja olimme jälleen aivan ymmällä
missä olimme. Yli tunnin aikana kiersimme ison ympyrän ja päädyimme takaisin melkein
mistä olimme lähteneetkin. Silloin kyllästyimme ja otimme taksin, jonka
kuljettaja oli veltoin ja välinpitämättömin taksikuljettaja ikinä. Häntä ei
kiinnostanut pätkääkään tulemmeko kyytiin, mutta kun nousimme omatoimisesti vanhaan
Toyota Crowniin, hän lähti liikkeelle. Oli
suoranainen ihme, että hän ymmärsi meidän monesti toistaman hotellimme nimen ja
vielä osasi perille ensimmäisellä yrittämällä. Vajaan kolmen euron maksun hän
otti vastaan, mutta kiitosta ei kuulunut.
Päivä oli oikein
mahtava, mutta olimme myös kovin väsyneitä päästyämme hotellille. Olimme
kävelleet hyvin pitkästi, mutta tarkkaa mittaa emme tiedä, koska toinen meistä
jätti askelmittarin matkalaukkuun mittaamaan laukun kulkua lentokentällä. Minna
meni nukkumaan aika pian yhdeksän jälkeen. Minä kirjoittelin päivän tapahtumia
katsellen toistuvasti Victoria Harbourin ylitse Kowloonin komeasti valaistuja
pilvenpiirtäjiä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti