Aamiaisen jälkeen meillä ei ollut mitään kiirettä poistua
hotellista. Pakattiin rauhassa ja katseltiin netistä, että Suomessa ei ole
tapahtunut mitään merkittävää. Vähän ennen yhdeksään otin matkalaukun vetoon ja
lähdimme kävelemään bussiasemaa kohden. Tälläkin matkalla minua kohtasi
puhtaiden paitojen puutteen syndrooma, koska hotellilla ei lupauksista
huolimatta ollut pyykkäysmahdollisuutta. Lampsimme hiljalleen pääkatua pitkin
ja Seija huomasi vaateliikkeen ja komensi minut sisälle liikkeeseen. Ensimmäinen
kokeilemani sininen paita sopi oikein hyvin, joten ostin myös samanlaisen
valkoisen.
Nyt löysimme bussiaseman helposti, koska olimme siellä jo
kerran käyneet. Laiturin 17 löytäminen sen sijaan meitä hieman huoletti, mutta
turhaan. Kaksi paikallisista hyvin poikkeavan näköistä sinisen matkalaukun
kanssa kulkevaa turistia kulkemassa ohi bussilaitureiden ainoan ulkomaille
menevän linjan ohitse oli kuskille riittävä vinkki kysyä meiltä, olemmeko
menossa ”Bucurestiin”. Sinnehän me halusimme ja saimme laukun noin 15
paikkaisen pikkubussin kyytiin. Istahdimme kuskin osoittamille paikoille, missä
törötimme kunnes bussi täyttyi ja pääsimme matkaan.
Matka Romanian pääkaupunkiin kesti peräti yhdeksän tuntia,
mikä kuulostaa kamalan pitkältä, mutta meidän järkevällä asennoitumisella se
sujui mukavasti. Moldovan puolella näimme enimmäkseen metsää ja jonkun verran
viiniviljelmiä. Reitti ei kulkenut kylien läpi, joten Moldovan maaseudun
taloudellista tilaa emme päässeet todentamaan. Romanian itäosat olivat aika
surkeassa kunnossa, mutta hiljalleen pääkaupunkia kohden edetessä
hyväkuntoisten rakennusten määrä kasvoi ja rappiorakennusten määrä väheni.
Tosin missään vaiheessa surkeat rakennukset eivät loppuneet ja Bukarestissakin
niitä riitti yllättävän paljon. Maa on ollut EU:ssa jo aika kauan, mutta ei
vauraus ei kovin hyvin kulkijalle näy. Kokonaisuutena Romania ei kovin paljon
näytä eroavan edellisistä käymistämme maista. Paitsi, että täällä on
huomattavasti roskaisempaa kuin aiemmin. Jopa Chisinaussa oli selkeästi
siistimpää kuin Romaniassa.
Tulleissa meillä tuhraantui aikaa noin tunti, mutta siellä
ei tapahtunut mitään jännittävää tai edes jännittämisen arvoista. Muihin
pysähdyksiin meni vajaa tunti, joten aitoa bussissa istumista tuli varsin
paljon. Liikenne oli maaseudulla rauhallista, mutta pienemmissäkin kylissä
hektistä. Bukarestissa liikennettä oli hyvin paljon eikä eteneminen ollut sujuvinta
mahdollista. Kaikissa suurkaupungeissa on liikenne ruuhkaista, mutta täällä
näytti minä ensin -kulttuuri olevan tavallista yleisempää eikä liikenne
soljunut kovinkaan hyvin. Matkan varrella maisemat olivat aika tasaisia. Moldovassa
mäkiä oli jonkin verran, kuten itäisessä Romaniassakin. Sitten oli hyvin
tasaista peltojen ollessa valtavia. Viljapellot olivat ruskeita ja niitä jo
puitiin, mutta piristyksenä olivat valtaisat keltaista hehkuvat
auringonkukkapellot.
Bukarestissa bussi ajoi kauemmaksi kuin olin luullut ja
jouduimme ottamaan taksin hotellille. Netistä olin lukenut, että kaikki
kaupungin taksikuskit olivat rikollisia roistoja, joten varauduimme taksiin
mennessä kaikkein pahimpiin. Heppu vastasi hintatiedusteluun, että ”automat
meter” eli 1,67 leuta kilometriä kohden. Urakkapalkalla taksisuhari ei ollut ja
auto kulki kaupungin katuja pitkin kovempaa kuin olisin Dacian uskonut ikinä kulkevan.
Suojateille kuski hidasti aina, jos kävelijä oli astumassa kadulle, mutta
mitään muuta syytä ei ollut nostaa jalkaa kaasupolkimelta. Noin kymmenessä
minuutissa olimme Hello Hotels Gara de Nordin edessä ja hinta oli juuri mitä
mittari kertoi. Kiitokseksi railakkaasta menosta annoin melkein viisi leuta ylimääräistä,
joten koko matka tuli maksamaan monta euroa.
Hotelli on hyvin persoonaton, mutta menettelee.
Majoittautumisen jälkeen kävimme rautatieasemalla ostamassa juomista ja söimme
hotellin alakerrassa sämpylät, jotka olivat ensimmäinen ruoka sitten aamiaisen.
Tämä päivä meni vähän puolivaloin, joten panostetaan huomiseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti