Puhelin herätti 5:40, joskin olin nukkunut vähän huonosti, mikä on poikkeuksellista tälle matkalle. Aamiainen alkaisi vasta seitsemältä, joten palautin pian kuuden jälkeen avaimen respaan ja lähdin kävelemään kohti bussiasemaa. Matkaa oli vaille kaksi kilometriä, jotka päätin kävellä enkä ottanut riistäjätaksia. Kaupunki oli varsin hiljainen, joskaan en ihan yksin kaduilla kävellyt. Jotkut hampparit olivat jo tutkimassa roskiksia ja jotkut työntekijät lähtivät töihin. En tiedä kumpaan ryhmään yksi nuori kuului, mutta en silti antanut hänelle rahaa, vaikka sitä minulta pyysi.
Olin bussiasemalla mukavasti puolen maissa, joten aikaa
oli käydä ostamassa sämpylä evääksi. Missään auki olevista kojuista ei ollut muuta
kuin lämmitettäviä ruokia. En halunnut mitään sellaista, joten aamiainen ja lounaskin
jäi hankkimatta. Istuskelin rauhassa penkillä ja odottelin La Pazin bussin
tulevan paikalle. Sitä ei näkynyt vielä varttia vaille, joten siirryin
lähemmäksi laituria. Laitureille pääsi vain näyttämällä lippua ja sen
puhelimesta vanhemmalle miehelle esitin. Vastauksena tuli ”La Paz, otro
terminal”. Sitten hän näytti käsimerkein minulle reitin oikealle terminaalille.
En voinut uskoa, että Aricassa olisi oma terminaali kotimaan lähdöille ja oma
kansainvälisille lähdöille. Nostin ison repun selkään ja lähdin etsimään
oikeata terminaalia. Se oli onneksi vain muutaman sadan metrin päässä, joten
katastrofi vältettiin jälleen. Ohitin monta sämpyläpaikkaa, mutta en uskaltanut
jäädä ostoksille vaan menin suoraan kansainväliseen terminaaliin ja löysin La Paziin
menevän bussin. Tämän enempää ongelmia bussiin pääsyn kannalta ei ollut vaan
pääsin kätevästi sisään ja löysin paikkani numero yhden. Tällä kertaa kuljen
Nordic Buss -yhtiön linja-autolla. Nimi viittaa enemmän jonnekin muualle kuin
Chilen ja Bolivian väliselle matkustamiselle.
Oli vielä hämärää, kun lähdimme liikkeelle. Kuski oli
riuskaotteinen eikä säästellyt kaasupolkimen käyttöä. Viereeni istui
intiaanimummo, joka alkoi nukkua saman tien. Hän rikkoi toistuvasti
koskemattomuuttani sohien kyynärpäällään minua, mutten asiasta nostanut meteliä.
Minä en nukkunut koko matkalla, vaikka aika väsynyt välillä olinkin. Hyvin pian
Aricasta poistuttuamme alkoi tie nousta. Maisema oli hyvin karu, mutta kaunis katseltavana.
Tie seurasi joen uomaa, joka oli nyt vedetön. Alhaalla laaksossa oli kuitenkin
jonkin verran vihreätä, jopa joku peltokin, ja myös hieman asutusta. Joen
kadottua näkyvistä oli pitkän matkaa täysin autiota, joskin jännittävät pinnanmuodot
antoivat minulle paljon katseltavaa. Tasainen harmauskin vaihtui
punertavammaksi sävyksi, joka loppumatkan ajan vaihteli miellyttävän tiheästi.
Otin paljon valokuvia ikkunan läpi, mutta monet niistä eivät onnistuneet.
Olimme nousseet todella korkealle, joten lopulta nousu
tasaantui, mutta katsottavaa riitti aiempaakin enemmän. Tulimme hyvin laajalle
tasanteelle. Luulin, että Andeilla on vain vuorenhuippuja toisensa vieressä,
mutta näemmä näin ei olekaan. Korkealla ylängöllä oli muutama kylä ja muutenkin
rakennuksia harvakseltaan. Yllätyin positiivisesti, kun bussi ohitti useamman
järven, joista Chungará oli varsin laaja. Järvillä kahlasivat flamingot ruokaa
etsien. Monia muitakin vesilintuja viihtyi järvien rannoilla. Pelkästään järviä
ja flamingoja oli oikein mainiota katsella, mutta kun maisemaan lisätään vielä kaunispiirteinen
lumihuippuinen tulivuori, niin eipä aika käynyt pitkäksi. Parinacota-vuori
näkyi hyvin pitkään, koska tasangolla ei montaa vuorta ollut. Vuori on peräti 6 380
metriä korkea, mutta ei ole purkautunut 200 vuoteen.
Pian Chungará-järven jälkeen tultiin Tambo Quemadan
rajanylityspaikalle. En ymmärrä miten rajanylityspaikat saadaan melkein aina niin
kamalan hankaliksi, likaisiksi ja epämääräisiksi paikoiksi. Tämä oli siitä
oikein hyvä esimerkki. Täällä ei näyttänyt olevan mitään järjestystä vaan autot
kulkivat minne sattuu ja pysäköivät minne vain sopivat. Kaikkialla oli
saastaista ja tarpeita käytiin tekemässä aivan näkysällä. Chileen tullessa oli
kaikki toiminut kovin joutuisasti. Nyt busseja oli ennen meitä noin puolen
kymmentä, mikä tiesi meille parin tunnin odotusta. Miten voi viiden bussin
henkilöiden tarkastamisessa kaksi tuntia? Ei auttanut muu kuin odotella
bussissa. Muut kulkivat missä sattuu, mutta minä en uskaltanut lähteä
minnekään.
Olin etukäteen lukenut vuoristotaudista ja sekin on syytä
ottaa tosissaan. Tiesin, että olimme korkealla, joten pyrin noudattamaan
ohjeita: ota rauhassa, kulje hitaasti ja juo paljon. Huomasin, että usea
ihminen vaikutti kovin pahoinvoivalta, joku kävi jopa oksentamassa, mitkä ovat
vuoristotaudin oireita. Henkilöt näyttivät vieläpä täkäläisiltä, joten
varauduin tilanteeseen. Nuokuin penkilläni ja koetin ottaa pienet tirsat, kun
apukuski tuli kysymään, että olenko kunnossa. Olinhan minä, mutta tämäkin
osoitti, että tauti on syytä ottaa vakavasti. Parin tunnin odottelun jälkeen
menin bussin vierelle hieman kävelemään eikä olo tuntunut mitenkään hyvältä.
Pahoinvointia ei ollut, mutta hieman hutera olo oli. Se olisi voinut johtua
myös nälästä, vaikka olin syönyt pähkinöitä, mutta kyllä hengityskin tuntui
aika huteralta. Samalla tuli meidän vuoro päästä tekemään muodollisuudet.
Otin molemmat reput kantoon ja vein ne noin 30 metrin
päässä olevalle rakennukselle ohjeiden mukaan. Jo sen matkan aikana huomasin
väsyväni ja perillä nojasin seinään ja keskityin hengittämiseen. Koko bussin
porukka tuli jonoon, mutta jonotusta kesti vielä puoli tuntia, ennen kuin
pääsimme tarkastuksiin. Minulla ei ollut pahoinvointia, mutta olo oli aika
hutera ja pientä päänsärkyä oli havaittavissa. Koetin heilutella jalkoja saaden
verta kiertämään hieman paremmin ja hengittelin keskittyneesti. Samalla mietin
miten noloa olisi pyörtyä keskellä salia, mistä sain lisää voimia seisoa.
Lopulta jono lähti liikkumaan ja minunkin vuoroni tuli. Ensimmäisellä tiskillä
ojensin passin ja tarkasti varjelemani PDI-kortin, jonka sain Chileen
tullessani. Virkailija naputteli koneelleen ja iski passiin kaipaamani leiman.
Sitten siirryin viereiselle tiskille, missä Bolivian virkailija katseli
passiani, laittoi sen lukijaan, katseli tietokonettaan ja leimasi passiin
sisääntuloleiman. Vielä nostin molemmat reput hihnalle, joka vei ne läpivalaisun
läpi. Sitten kannoin tavarani hyvin hitaasti kävellen bussille. Olin selvinnyt
pyörtymättä, joskin henkeä haukkoen. Myöhemmin katsoin, että raja sijaitsi 4 680
metrin korkeudessa. En tiedä olenko ikinä ennen ollut noin korkealla.
Lähes kolmen tunnin seisahduksen jälkeen matka jatkui
jälleen kohti La Pazia. Tulevaa yötä ajatellen minua hyödytti se, että kelloa
siirrettiin tunti taaksepäin. Kuljimme koko matkan korkealla ylängöllä missä
maisemat kuitenkin vaihtelivat. Kasvillisuutta oli jonkin verran ja välillä
näkyi myös korkeita vuoria. Auringon valo alkoi paistaa ikkunaani, jolloin
ottamani kuvat menivät tosi huonoiksi. Äkkiä näin ensimmäiset laamaeläimet,
joskaan en osaa sanoa mitä lajeja ne olivat, mutta koon perusteella arvelin
laamoiksi, joskin siellä oli myös vähän erinäköisiäkin laamaotuksia. Myöhemmin
näkyi laitumella myös vähän lampaita ja muutama lehmäkin. Edelleen minulla oli
paljon katsomista, sillä monenlaista näkymää ulkona näkyi. Tässä on julkisilla
liikennevälineillä kulkemisen yksi suurin ikävyys. Bussi ei pysähtynyt, kun
ulkona näkyi jotain kiinnostaa, kun omalla autolla olisi voinut pysähdellä toistuvasti
ja ottaa kunnon kuvia ja varmistaa mikä laamalaji on kyseessä.
Patacamayassa jäi runsaasti ihmisiä pois kyydistä, kuten
myös intiaanimummo vierestäni. Kaupunki sijaitsi tasaisella ylängöllä ja oli
kovin ankea paikka. Tästä oli La Paziin matkaa hieman alle sata kilometriä,
mutta ajoaikaa yli kaksi tuntia. Aluksi edettiin oikein sujuvasti moottoritietä
pitkin, vaikka sielläkin oli monen näköistä hidastetta. Kaikilla bussimatkoilla
on ollut poliisien tarkastuspisteitä, joissa tarkistellaan kai ajokortteja.
Lisäksi on ollut armeijan tarkastuspisteitä, painonpunnituspisteitä,
tullimaksupisteitä ja vielä muita kummallisuuksia. Matka kuitenkin eteni,
vaikka välillä hitaasti.
Kun tulimme La Pazin huonomaiselle esikaupunkialueelle,
El Altolle, missä myös lentokenttä sijaitsee, alkoi eteneminen muuttua hyvin
hitaaksi. Liikennettä oli aivan valtavasti eikä ollut oikein mitään kuria.
Jokainen meni siihen koloon, mihin vain sopi ja torvet soivat koko ajan.
Onneksi sain vain istuskella, sillä itku olisi päässyt, jos olisi pitänyt itse
ajaa. Jotenkin liikenne eteni ja siellä bussikin kulki muiden seassa antamatta
yhtään periksi. Jotta homma saatiin vieläkin hankalammaksi, oli iso tie poikki
siltatyömaan vuoksi. Ja on vielä pitkään, sillä suurta siltaa oli työstämässä
kolme työmiestä käsipelissä. Kiertotie kulki laajaa markkina-aluetta kiertäen.
Täällä oli autojen lisäksi hämmentämässä myös ihmiset. Myyntipiste oli vain
puolen metrin päässä ajotiestä, mutta siinä kauppaa tehtiin. Tarvittaessa
ohikulkevalle autolle, jos kuskia joku tavara kiinnosti. Tietenkin kiertotie
oli hyvin huonossa kunnossa suurine monttuineen. Lyhyen matkan kiertämiseen
meni helposti varttitunti.
Yhtäkkiä El Alto loppui ja tie aukesi, jolloin
laskeuduttiin leveää ja vähäliikenteistä tietä La Pazin keskustaan. Bussi
saapui La Pazin bussiasemalle, mikä oli minulle suuri helpotus, sillä luulin,
että saapuisimme El Alton vastaavaan. Ei La Pazin asema mikään järjestyksen
malliesimerkki ollut, mutta varmasti parempi kuin El Alto ja paljon lähempänä
hotelliani. Minulla ei ollut yhtään bolivianoja, joita tarvitsin taksikyytiin.
Asema oli aivan täynnä ihmisiä, joten kahden repun kantaminen, tavaroista
huolehtiminen ja samalla vuoristotaudin välttäminen vaati rauhallisen
taktiikan. Nousin toiseen kerrokseen, missä oli vähän väljempää ja istuin
etsimään rahanvaihtopistettä tai pankkiautomaattia, mutta niitä ei näkynyt. Ainoa
mahdollisuus oli, että taksin voisi maksaa Amerikan dollareilla. Olin jo
poistumassa terminaalista, kun huomasin ”Gambio” -kyltin oven suussa. Siellä
sain vaihdettua paikallista rahaa.
La Pazin takseista varoitellaan paljon. Minä yritin ottaa
oppimani huomioon eli pitää ottaa sellainen taksi, missä on kunnollinen kyltti
katolla eikä mennä sellaiseen, missä on vain taxi-sana teipattu oveen. Sitten
toivotaan parasta. Nettiteksteissä peloteltiin jopa kidnappauksilla, mutta
sellaista en kohdalleni uskonut tapahtuvan. Aseman edusta olikin miellyttävän
rauhallinen eikä taksin tyrkyttäjiä ollut, kuten pelkäsin. Ehkä lukuisilla
poliiseilla oli osuutensa asiaan. Valitsin yhden auton ja näytin vanhemmalle
miehelle hotellini nimen ja osoitteen. Hän ei tuntunut tietävän missä sellainen
on ja kutsui avukseen nuoremman kuskin, joka katsoi puhelimestaan oikean
paikan. Vanhempi ei jostain syystä halunnut lähteä viemään minua, mutta
nuoremmalle kyyti kelpasi. Hän vielä näytti puhelimen ruudulta hinnan, 35
rahaa, mikä oli tietojeni mukaan kohtuullinen korvaus. Ei arastellut nuori
mieskään liikenteessä. Hän posotti menemään reilulla otteella ja tunki kuluneen
autonsa pieniinkin rakoihin. Keskustassa oli hyvin paljon ihmisiä. Täällä on
koko viikonlopun kestävä karnevaali. Siihen liittyen nuoret kulkivat keskustan
kaduilla ja ruiskuttivat toisiaan vesipyssyillä ja jonkinlaisella vaahdolla.
Hauskaa näytti olevan. Kuskini löysi hotellin ensi yrityksellä. Maksu piti
paikkansa, mutta annoin hänelle viisi kolikkoina tullutta bolivianoa, josta
kaveri oli todella yllättynyt.
Hotellini NC La Paz on oikein hyvä ja uusi hotelli. Majoittautuminen
oli helppoa englantia osaavan respan avulla. Ensimmäisen kerroksen huoneeni on
suuri, puhdas ja mukava. Vein reput huoneeseen ja lähdin etsimään ruokapaikkaa.
Kävelin hitaasti, mutta siitä huolimatta jalat meinasivat tulla veteliksi.
Onneksi lähistöllä oli monia ravintoloita ja pian valitsin hieman paremman näköisen
ravintolan. Valitsin päivän kalan, joka oli hyvä, joskin yllättävän suuri
annos. Ruokailun jälkeen palasin hotellille kovin uupuneena. Kirjoitin minkä
jaksoin, mutta sitten oli pakko ruveta nukkumaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti