En ollut parhaassa vireessä, kun aamulla heräsin. Olin nukkunut hieman katkonaisesti ja olo oli uupunut ja päätä särki. En pitänyt kiirettä, mutta olin kolmannen kerroksen aamiaishuoneessa kohta kahdeksan jälkeen. Olin ainoa asiakas, joskin yksi pariskunta tuli ennen kuin lopetin ruokailun. Menu pysyi samana, mutta esillepano oli oikein hieno. Ruoan jälkeen olo oli hieman parempi.
Otin reppuun juotavaa ja lähdin katselemaan
lähiympäristöä. Lähdin kävelemään pohjoista kohden ja otin hyvin hitaan tahdin.
Olin hyvin pettynyt, kun jouduin pukemaan ylleni pitkät housut ensimmäisen
kerran kolmeen viikkoon. Lämpöä ei ollut paljon yli kymmenen astetta, joten
valinta oli oikea. Eilen olin varmaan ainoa, joka kulki kaupungilla
lyhythihaisissa vaatteissa. La Paz sijaitsee reilussa 3 500 metrissä eikä
täällä ole ikinä kovin lämmin tai hirveän kylmä. Nyt on menossa kesä, mutta
ennustusten mukaan lähipäivinä lämpöä on 14 astetta ja sadekuurojen
mahdollisuus.
Aioin mennä katsomaan lähellä olevaa suurta puistoa,
mutta se sijaitsi leveän ja syvän laakson toisella puolella eikä näyttänyt
olevan kovinkaan helppo kulkuinen. Niinpä suunnistin hieman idemmäksi, mutta
pääsuuntana pohjoinen. Omalla kadullani on uusia korkeita rakennuksia, mutta
hieman reunemmalla rakennukset ovat vanhempia ja matalampia sekä ikävämmän
näköisiä. Ihmisiä oli liikkeellä vielä aika vähän, mutta Plaza Isabel la Católicalla
oli liikenne jo hyvin vauhdikasta ja ihmisiäkin kulki runsaasti. Se, että La
Paz oli korkealla ei vielä riittänyt vaan se oli myös hyvin mäkinen kaupunki.
Siellä ei varmaan ollut yhtään tasaista paikkaa. Hidas eteneminen tuotti
tulosta, sillä jaksoin kulkea eikä päätä enää särkenyt. Huomasin kuitenkin,
että jos hetkeksi unohdin tilanteen ja nousin lyhyen matkan reippaasti
ylämäkeen, tuntui se heti jaloissa ja hengityksessä.
Liikenne oli uskomatonta kaaosta ja jokainen kadunylitys
oli riski, johon piti keskittyä. Jalkakäytävät olivat täynnä kaiken maailman
tavaran ja ruoan myyjiä. Paljon ei myytävää ollut, mutta ilmeisesti tämä tai
kerjääminen oli monille ainoa rahan lähde. Vaikka meno oli tiivistä, ei minulla
ollut täälläkään minkäänlaista pelon tunnetta. Jotkut katselivat minua
ohimennen, joskin jotkut lapset tuijottivat pohjoisen ihmisistä suoraan ja
pitkään. Ihmiset ovat täällä vielä lyhyempiä kuin aikaisemmissa Etelä-Amerikan
maissa, joten minun on helppo katsella lähes kaikkien ylitse.
La Pazissa on erinomainen joukkoliikennemuoto, Mi Teleférico
eli ilmaköysirata. Mäkiset ja kapeat kadut tekevät liikkumisen autoilla
hitaaksi eikä tänne varmaan metroa pystyi rakentamaan. Sen sijaan on rakennettu
yllättävän kattava ilmaköysirataverkosto. Linjoja on toistakymmentä ja ne
yltävät koko La Pazin ja myös El Alton alueelle. Olin sinisen linjan pohjoisen
pään tietämillä ja halusin tietenkin kokeilla näin hienoa laitetta. Minulla ei
ollut tietoa, miten laitteella pääsee ajelemaan, mutta menin siitä huolimatta
uudelle ja yllättävän komealle asemalle. Astelin lippuluukulle ja yritin olla
sen näköinen, että haluaisin matkustaa radalla. Se onnistui ja rouva lasin
takana osoitti minulle luottokortin kokoista läpyskää, jossa oli madonnan kuva
(ei sen poptähden). Hän puhui vielä pitkään ja näytti kartalta kaikki keskustan
linjat, josta ymmärsin, että siellä pääsisin liikkumaan kortin kanssa. Ymmärsin,
että 30 bolivianolla sain myös matkarahaa kortille, joten tartuin tarjoukseen.
Madonnan kuva kädessä siirryin portille ja osasin
toisella kertaa laittaa kortin oikeaan kohtaan ja portti avautui. Astelin vähän
ylpeänä osaamisestani gondolajonon eteen. Gondolat liikkuivat hitaasti, joten
niihin oli helppo astella avoimesta ovesta. Annoin edessäni olevien mennä omaan
gondolaan ja niin minä pääsin omaani. Vaunun ovi sulkeutui ja matka alkoi. Lähtö
oli hidas, mutta sitten vauhti kiihtyi ja nousin kaupungin ylle. Tämä oli ihan
mahtava keino mennä eteenpäin ja katsella alla olevaa kaupunkia. Se oli myös
nopea verrattuna kadulla liikkumiseen. Ajoin ihastuneena kaksi pysäkin väliä ja
nousin sitten pois. Olin melko lähellä hotellia, joten kävelin hitaasti ylämäkeen
huoneeseeni lepäilemään ja kirjoittamaan.
Ilmarata-ajelu jäi kaivelemaan minua niin, että päätin
tehdä uuden kierroksen. Katsoin netistä linjakartan ja huomasin, että pystyin
tekemään kätevän ympyräreitin, jolloin näen ylhäältä ison osan kaupunkia. Harmikseni
ulkona oli alkanut sataa, kun lähdin kävelemään kohti asemaa. Sade voimistui
hetkeksi voimakkaaksi ja ukkonen jyrähteli kauempana. Meinasin jo kääntyä
takaisin, mutta sitten sade heikentyi ja jatkoin asemalle. Suunnitelmani oli
ajaa sinisellä linjalla yksi väli, jatkaa siitä keltaisella koko linjan, sitten
yksi väli harmaalla linjalla ja lopuksi violetilla sinisen linjan alkuun. Koska
suunnitelma oli erinomainen, niin toteutin sen. Harmittavasti sade jatkui vielä
hetken aikaa ja gondolan ikkunat olivat vesipisaroiden peittämät, joten kuvia
ei pystynyt ottamaan. Tällä puolella kaupunkia oli ollut voimakas ukkoskuuro ja
kadut lainehtivat ruskeasta vedestä. Näin katoilla jopa rakeita. Onneksi sade
hiipui ja pääsin ihailemaan reitin tarjoamia maisemia.
La Paz sijaitsee hyvin laajan maljan pohjalla ja sitä
ympäröivät korkeat reunat. Melkein kaikki rinteet on rakennettu täyteen taloja.
Aivan keskustassa on korkeita kerrostaloja, mutta muuten kaupunki on rakennettu
muutaman kerroksen korkeista punatiilirakennuksia. Vain harvat rakennukset on
rapattu, joten pääväri kaikkialla on punainen. Keltainen linja nousi kaupungin
lounaisrinteen päälle ja koko matka tarjosi erinomaisia näkymiä alhaalla
oleviin rakennuksiin. Kaikki tila oli rakennettu, vaikka rinteet olivat hyvin
jyrkkiä. Nousu omaan kotiin vaatii joillain hyvin raskaan kapuamisen. Kovin
köyhää ylhäällä myös oli, minkä näki rakennusten pihamaista ja katoilta. Monet
rakennukset ovat kesken, kuten näin eilen bussista. Täällä on varmaan verotus
tehty sellaiseksi, että verot maksetaan, kun rakennus on valmis.
Keltaisen linja päättärillä katselin mahtavia maisemia
ennen kuin suunnistin harmaalle linjalle. Nyt portti ei avautunutkaan. Rahat
olivat kortilta loppuneet, joten menin automaatin luo laittamaan lisää. Minulla
olisi ollut melkoinen laskeutuminen, jos en pääsisi jatkamaan ympyrää loppuun. Yllätyksekseni
automaatissa oli englanninkielinen mahdollisuus, mikä auttoi latausta.
Luottokortti toiminto oli rikki, mutta käteisellä sain hankittua matkarahaa.
Ensimmäinen kymppi meni onnistuneesti, mutta toista kone ei hyväksynyt millään.
Viereeni tuli aseistautunut vartija, mutta se ei auttanut yhtään, vaikka heppu
yritti ihmetellä kanssani. Tyydyin kuitenkin kympin lisäykseen. La Pazissakin on
kaikkialla poliiseja ja vartijoita. Pankin edessä vartioi mies pumppuhaulikon
kanssa ja poliiseilla on aina aseet mukana.
Harmaata linjaa menin vain yhden välin ja sitten siirryin
violettiin, mihin rahani riittivät. Nyt laskeuduttiin takaisin alas ja näkymät
olivat erinomaiset. Ikkunatkin olivat kuivuneet, joten sain otettua myös kuvia.
Matka kesti ehkä viisi minuuttia ja katseltavaa riitti koko ajaksi. Sateen
vuoksi matkustajamäärät kasvoivat enkä saanut millekään linjalle omaa gondolaa.
Ajelu oli aivan erinomainen kokemus. Kuin olisi päässyt huvipuistoon ja samalla
yksityiselle kaupunkikierrokselle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti