8:40 olin Mendozan bussiasemalla ja saanut ostettua matkaevääksi voileivän eikä minulla ollut ollut kiirettä eikä vastoinkäymisiä. Tämähän alkaa hiljalleen sujua. Bussikin löytyi helposti. Täälläkään ei ollut listaa lähtevistä busseista, mutta seinällä oli kyltti, missä oli kerrottu miltä laiturilta minkäkin firman bussi lähtee. Andesmarin bussi Santiagoon oli jo paikallaan, kun saavuin ja matkustajat jonottivat antamaan laukkujaan kyytiin. Minä sain ison repun perälle omalla vuorollani ja lipun sekä passin tarkistus sujuivat nopeasti. Löysin paikkani numero 41 toisesta kerroksesta kuljettajasta katsoen oikealla puolella.
Tänään minun ei tarvinnut katsella tasaista maisemaa kuin
ensimmäisen tunnin, minkä jälkeen bussi lähti nousemaan kohti Andeja. Tänään en
ottanut olleenkaan nokosia tai lukenut kirjaa, sillä katsottavaa riitti hyvin
runsaasti. Vähitellen tien molemmin puolin vuoret alkoivat kohota koko ajan
korkeammaksi. Bussi eteni tasaista vauhtia ylöspäin tarjoten hienoa
katseltavaa. Otin bussin ikkunasta kuvia, mutta niiden laatu oli vielä
huonompia kuin tavallisissa otoksissani. Tämä oli linjabussi, joten se ei
pysähtynyt nähtävyyksien kohdalla. Niinpä Amerikoiden korkein vuori Aconcaguan
näin vain pienen hetken ajan bussin ajaessa eteenpäin.
Melko pian Aconcaguan jälkeen bussi ajoi pitkään tunneliin,
minkä jälkeen tulimme Argentiinan ja Chilen rajalle. Tämä lienee korkein
paikka, missä olen maiden rajan ylittänyt. Henkilöautoilla oli oma reitti, kun
bussit ohjattiin omaan rakennukseen. Se oli kuin pieni terminaali, missä bussi
ajoi omalle laiturille. Kaikki matkustajat nousivat pois ja siirtyivät
passintarkastukseen. Olin täyttänyt bussissa lomakkeen, jonka kuskin apuri oli
minulle antanut. Ryssin kohdan, missä kysyttiin rajanylityspaikan nimeä.
Katsoin nimen kartasta, mikä oli väärä. Jouduin yliviivaamaan sen ja
kirjoittamaan nimen uudestaan. Eikä minulla ollut passissa Argentiinan
leimaakaan, joten epäilin tämän ylityksen menevän ihan hatelikkoon. Muita
busseja ei paikalla ollut, joten pääsimme nopeasti rajavartijoiden pakeille.
Vuorollani menin miehen eteen, annoin hänelle passini ja otin vakavan, mutta
sopivan välinpitämättömän ilmeen. Heppu naputti tietokonettaan ja katseli
passia, kunnes löi leiman passiin ja toiseen paperiin ojentaen ne minulle.
Siinä kaikki. Hän ei edes vilkaissut lomakkeeseen, jonka pian toinen mies
keräsi pois vilkaisematta edes vastauksiani! Laukut oli nostettu seuraavaan
huoneeseen. Otin omani mukaan ja laitoin sen ja pienen repun
läpivalaisulaitteeseen, minkä jälkeen muodollisuudet oli tehty. Helppo homma.
Maiden raja oli vuoren laella ja nyt lähdettiin
laskeutumaan alaspäin. Heti alussa oli aivan uskomaton serpentiinitie, jonka
kautta laskeuduttiin nopeasti alaspäin. Tien reunoilla ei ollut lainkaan kaiteita tai muitakaan esteitä. Toki vauhti oli hyvin hidasta, mutta
rinteen jyrkkyys oli sitä luokkaa, että kiharien loputtua olimme hyvin paljon
alempana. Ajamista hidastivat useat tietyöt, joissa korjattiin toisen
ajokaistan sementtilaattoja, jolloin vain yksi kaista oli käytössä. Vastaan
tulevat rekat nousivat tietä hyvin hitaasti, joten odotusaika saattoi venyä
kymmeneen minuuttiin. Meidän bussissa oli jotain vialla, sillä se joutui
pysähtymään kolme kertaa ja lisäämään vettä varmaankin jäähdyttäjään tai
johonkin. Ensimmäisellä pysähdyksellä vettä laitettiin neljän litran pönikän
verran. Kolmannella kerralla pysähdyttiin majatalon viereen ja sieltä tuotiin vesiletku,
jolla vettä lisättiin bussiin ties miten paljon. Onneksi bussi kesti perille
saakka.
Chilen puolella laskeuduttiin nopeasti aika alas ja
sitten matka jatkui korkeiden mäkien lomassa kohti Santiagoa. Missään vaiheessa
nousun tai laskeutumisen aikana ei näkynyt yhtään havupuita. Tiettyyn
korkeuteen saakka oli lehtipuita, mutta sitten vain matalia pensaita, jos
niitäkään. Kaikkein korkeimmilla kohdilla ei ollut mitään kasvillisuutta vaan
vain kiveä. Ainakaan tällä kohdalla Andit eivät olleet niin terävähuippuisia
kuin Alpit tai Himalaja. Eikä lunta näkynyt juuri muualla kuin Aconcaguan
huipulla. Argentiinan puolella kasvillisuus olivat enimmäkseen vihreätä, mutta
Chilen puolella maa oli aivan keltainen todella kuivan heinikon johdosta, mutta
puut olivat vielä vihreitä. Täällä on todella kuivaa ja kuumaa on ollut jo
pitkään. Valparaison alueella, minne olen suunnitellut meneväni, on ollut hyvin
tuhoisia maastopaloja. Katsotaan, miten tilanne kehittyy.
Bussi tuli Santiagon pääbussiasemalle jopa tunnin
etuajassa, mitä ihmettelin ylimääräisten pysähdysten puolesta. Samassa bussissa
oli kaksi suomalaista nuorehkoa rouvaa, jotka olivat lomalla Buenos Airesissa
ja tulivat sieltä Santiagoon, mistä jonkin ajan päästä lentävät takaisin
kotimaahan. Juttelin heidän kanssaan vähän aikaa tullissa. Hekään eivät osaa
espanjaa ja ovat kokeneet samanlaisia ongelmia kuin minä, mutta selvinneet,
kuten minäkin. Yhtään enempää suomen kieltä en ole kuullut sitten kun poistuin
New Yorkissa Finnairin koneesta.
Aseman seutu oli jälleen vähemmän mukavaa seutua, mutta
en siellä kauan aikaa viettänytkään. Nostin ison repun selkään ja kävelin,
jälleen hyvin kuumassa, puolisen kilometriä metroasemalla. Santiagon metroon ei
voi ostaa kertalippuja vaan pitää olla Bip!-kortti, johon sitten tankataan
matkarahaa. Menin asemalla lippuluukulle ja sanoin lasin takana istuvalle
rouvalle Bip card ja työnsin hänelle viiden tonnin setelin. Rouva kysyi jotain,
minkä arvelin tarkoittavan, että laitetaanko loput rahat matkakassaan. Vastasin
si ja nyt minulla on noin kolmen matkan verran rahaa kortilla. Täällä matkan
hinta määräytyy pituuden sekä ajan perusteella. Ruuhka-aikana on kalliimpaa
kuin luppoaikana. Portti avautui, kun kopautin uudella kortillani portin
pieltä. Laskeuduin kerrosta alemmaksi odottelemaan junaa, joka pian tulikin. Vaunu
oli melko tyhjä ja pääsin istumaan kassieni kanssa. Matkustin kuusi aseman
väliä Chilen yliopiston pysäkille, missä nousin kuumalle kadulle. Minulla ei
ollut kuin muutama sata metriä Fundador-hotellin ovelle. Hotelli on oikein
mukava ja huoneeni aivan turhan suuri yhdelle ihmiselle.
Kävin kävelemässä vähän aikaa hotellin ympäristössä.
Lauantain vuoksi iso osa kaupoista oli jo kiinni, mutta ihmisiä liikkui aika
paljon. Kovin ihmeellistä ei hotellin ympäristössä ollut vaan siellä oli melko
lailla tyypillistä miljoonakaupungin menoa. Lähempi tutustuminen tähän noin
viiden miljoonan ihmisen kaupunkiin jää tuleviksi päiviksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti