Tänään oli kiireetön aamu heräillä. Suihku oli täälläkin
pieni, mutta siellä molemmat kävivät puhdistumassa. Toisessa kerroksessa tarjottu
aamiainen oli melko runsas, mutta kuumat ruoat puuttuivat kokonaan. Loikoilimme
huoneessamme jonkin aikaa, koska emme voineet mennä vuokraamaan autoa ennen
kymmentä. Kaksikymmentä vaille kyllästyttiin odottamaan ja ylitimme ison aukion
palaten Milano Centrale -asemalle. Valtaisan rakennuksen kulmasta löysimme
Budgetin autovuokraamon tilat. Vuokraus sujui yllättävän mutkattomasti nuoren
naisen puhuessa selkeätä englantia, joten ymmärsimme kerralla mitä hän sanoi.
Jouduimme kävelemään puoli kilometriä pysäköintitalolle, missä autoja
säilytetään.
Melko pian automme oli valmis ja se tuotiin meille
rakennuksen eteen. Mies havaitsi, että tankki olikin puolillaan, joten hän
pyysi meitä kyytiin ja kävimme tankkaamassa auton. Sitten mies ajoi takaisin
pysäköintitalolle ja antoi ohjaajanpenkin minulle. Mies oli pysäyttänyt auton
uloskäynnin eteen ja tietenkin saman tien tuli auton pysäköintihallista.
Jouduin tekemään nopean lähdön ja siitä huolimatta hätäinen milanolainen ehti
töräyttää torvea. Ajoin parin korttelin matkan ja pysäytin auton sopivaan kohtaan
kaksoisparkkiin laittaen Ford C-Maxin hätävilkut päälle. Saimme ihan rauhassa
laittaa navigaattoriin Genovan osoitteeksi ja minä säätelin penkkiä ja peilejä
sopiviksi. Emme Milanoa nyt ehtineet nähdä oikeastaan ollenkaan, mutta me
palaamme vielä.
Jouduin ajamaan Milanon keskustan halki aivan ydinkeskustan
kiertäen. Liikennettä oli runsaasti, mutta eteneminen oli odotettua
tasaisempaa. Ensimmäisessä risteyksessä minulla oli vaikeuksia päästä
ruuhkaisen risteyksen ylitse vasemmalle, mutta takaa kuullun torven soiton
innoittamana työnsin Fordin keulaa etuoikeutettujen autojen lähelle ja pian
tietä annettiin. Kotimaassa on tottunut odottamaan kiltisti, mutta täällä on
pakko edetä tai joutuu odottamaan pitkään. Reitti ulos kaupungista oli aika
yksioikoinen ja reilussa puolessa tunnissa pääsimme etelään johtavalle
moottoritielle. Sen jälkeen ajo olikin helppoa kolmikaistaisella
moottoritiellä, missä rekat täyttivät oikean kaistan ja nopeammat ajoivat
vasemman puoleisilla.
Päätimme ajaa moottoritietä suoraan Genovaan, vaikka se oli
tylsää. Kuitenkin halusimme viettää aikaa katsellen Genovaa. Lähellä rannikkoa
tuli vuoria ja moottoritie tuli varsin mutkaiseksi. Tie oli vanha, sillä nyt
tie rakennettaisiin tunneleihin eikä kiertämään jokilaaksoa pitkin. Hieman
ennen Genovaa tulivat tullikojut, johon maksoimme 10 euroa moottoritien käytöstä.
Olin kotona tutustunut sataman sijaintiin ja todennut, että meidän kannattaa
jättää auto parkkiin sataman lähelle ja mennä vanhaan kaupunkiin ilman autoa.
Onneksi olin etukäteen tutustunut mihin auto kannattaa viedä, sillä täällä
parkkipaikan löytäminen on hyvin hankalaa. Ostoskeskuksen parkkipaikalla oli
tilaa ja se varmaan oli halvempikin kuin lähempänä keskustaa olleet
pysäköintialueet.
Kävelimme noin 28 asteen aurinkoisessa säässä hetken kohti
keskustaa ja menimme loppumatkan Genovan yhden linjan metrolla. Ajoimme puolen
kymmentä asemanväliä ja nousimme sitten De Ferrarin asemalla pois. Kiertelimme
pari tuntia vanhaa keskustaa katsellen. Genova oli joskus 500 vuotta sitten
hyvin vauras kaupunkivaltio ja silloiset rikkaat suvut rakensivat kaupungin
keskustaan mahtavia palatseja. Ne olivat komeita ulospäinkin, mutta sisältä ne
olivat uskomattoman hulppeita. Ihailimme näitä erittäin hienoja rakennuksia
ulkoa, koska sisälle ei päässyt käymään. Suurin osa näistä palatseista on
pankkien omistuksissa, koska kenelläkään muulla ei ole ollut varaa ostaa niitä.
Kapeille kaduille ei autoja mahtunut, joten siellä oli leppoisaa ja hiljaista
kävellä. Jos Tiranassa olimme lähes ainoita turisteja, niin täällä turisteja
oli enemmän kuin paikallisia.
Kävimme syömässä vanhan kaupungin laidalla pienessä
ravintolassa. Seija hoksasi ottaa lihapullantapaisia, mutta minä uskoin
huonosti englantia puhuvaa tarjoilijaa, joka käänsi italiankielisestä menusta
minun valitseman ruoan kalaksi. Eihän sieltä mitään kalaa tullut vaan jotain
kalmarin päitä herneillä ja kesäkurpitsalla höystettyinä. Kummallisen näköiset
vaaleanvioletin väriset ontot tötteröt eivät olleet vastenmielisiä, mutta ei
niitä mitenkään herkullisiksikaan voinut sanoa. Niistä minä popsin suurimman
osan, mutta ihan kaikkia en pystynyt syömään. Reilu puoli tuntia myöhemmin
kalmarit alkoivat hieman myllertää vatsassa, mutta lopulta pääsimme
yhteisymmärrykseen ja ne pysyivät paikoillaan.
Genovaan tutustuminen jatkui siirtymällä rannan tuntumaan.
Täällä kaupungin ja meren välissä kulkee ikävä tolpille nostettu moottoritie.
Se on varmaan ainoa mahdollisuus sijoittaa liikenne, mutta karmean näköinen se
on. Kiertelimme laajan sataman tietämillä katsellen hulppeita laivoja ja
pienempiä jollia. Sataman seudulla oli paljon ravintoloita ja kahviloita, suuri
akvaario ja muuta viihdykettä. Me kävelimme ja katselimme mukavaa aluetta.
Kävimme jopa jäätelöllä. Kumma miten pysähdyksien kohde muuttuu, kun on auto
käytettävissä. Kuudelta olimme takaisin ostoskeskuksen luona, mihin olimme
jättäneet automme. Askeleita tuli tänään melkein 20 000. Kävimme kaupassa
ostamassa banaaneja ja vettä iltaa varten.
Laiva lähti yhdeksältä ja satamassa piti olla viimeistään
kahta tuntia ennen. Noin 18:20 lähdimme kohti satamaa. Reitti käsitti monta
hankalaa mutkaa emmekä olisi löytäneet perille ilman navigaattoria. Onneksi
olin saanut lainaan isäni navigaattorin, sillä auton navigaattoriin ei pystynyt
laittamaan ajokohdetta ilman osoitetta eikä minulla ollut sataman osoitetta. Oikeaan
paikkaan löydettiin ja pari tuntia ennen laivan lähtöä pääsin ajamaan sisälle
Zaza-laivaan. Meitä jännitti kovasti onko meille hytti, jonka olin ostanut
etukäteen. Nyt kaikki toimi, kuten pitääkin, ja saimme hytin varsin isolla
ikkunalla. Vaimo oli tyytyväinen ja sehän on tärkeintä.
Ennen laivan lähtöä ehdimme käydä nauttimassa korsikalaiset
oluet sekä syömässä lämmitetyt voileivät. Kävimme katsomassa
itsepalveluravintolan antimia, mutta päädyimme valitsemaan voileivät. Menimme
takakannelle odottamaan laivan lähtöä. Taivas oli mennyt pilveen, mutta
lämpötila oli edelleen 20 hujakoilla. Täältä katsellen Genova näytti aivan
uskomattoman hienolta. Lahden tasaisesti nousevat rinteet olivat täynnä
vaaleita ja punertavia rakennuksia. Tämä oli yksi hienoimpia kaupunkisilhuetteja joita olen nähnyt.
Yhdeksältä laiva poistui satamasta aavalle merelle tuulen
ollessa varsin voimakasta. Pia olisi oksentanut jo aallonmurtajilta
poistuttaessa, mutta vasta myöhemmin laiva alkoi keikkua hyvin voimakkaasti. Vessassa
käyminen oli haastavaa, koska pystyssä pysyminen oli vaikeata. Onneksi
kumpaankaan ei heilunta vaikuttanut mitenkään.
Albanialaiset hyttyset taitavat levittää ruttoa, sillä
meidän molempien sääret ovat aivan kamalan näköiset. Suuret punaiset läntit
värittävät pohkeitamme ja näyttävät todella vastenmielisiltä. Ruttoa se varmaan
on, koska ihmiset näyttävät karttavan meitä heti jalat nähtyään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti