Seija pääsi viimeinkin lenkille. Kylän kadut olivat
hiljaisia, joten juokseminen oli helppoa. Reitit eivät olleet kovin mukavia,
mutta pääasia oli saada juosta. Kahdeksalta pääsimme aamiaiselle. Täällä oli
oikein pöytiin tarjoilu ja puitteet olivat vähintäänkin komeat. Terassilla oli
jo miellyttävän lämmintä ja oli oikein mukava syödä ja juoda sekä katsella
samalla miten aamuaurinko heijastui kirkkaasti Välimeren syvän sinisestä
pinnasta.
Pakkasin laukut ja Seijan autoon ja lähdimme ylittämään
Sardiniaa. Täällä on menossa Sardinian ralli ja sitä ajetaan lähellä Olbian
kaupunkia. Pelkäsin, että ralli aiheuttaisi ruuhkia ajaessani Olbian kautta,
mutta kilpailusta ei ollut minkäänlaisia merkkejä. Ehkä se oli peruttu
rallikisojen tylsyyden vuoksi. Olbian jälkeen avautui moottoritie tai ainakin
nelikaistainen väylä, jota oli hyvä ajella. Täällä nopeusrajoitukset ovat ihan
kummallisia. 90 km/h on voimassa niin mutkikkaalla maantiellä kuin
moottoritielläkin. Kukaan ei noudata niitä edes tavallisella maantiellä saati
sitten moottoritiellä. Minä sovitin nopeuteni niin, että minusta meni
kiireisimmät ohitse, mutta oma eteneminen oli sopivan vauhdikasta.
Reilun sadan kilometrin moottoritieosuuden jälkeen
siirryimme pienemmille teille. Seija pelkäsi pahinta, mutta täällä tiet olivat
selvästi Korsikaa leveämpiä eivätkä niin mutkaisia, joten mukava oli rouvan
istuskella kyydissä. Saaren pohjoisosat olivat melko vihreitä. Täälläkin oli
mäkistä, mutta vuorista ei voinut puhua. Lisäksi kukkulat olivat selvästi
loivempia kuin Korsikalla, vaikka etukäteen luulin, että olisi toisin päin.
Hiljalleen vihreys haihtui ja tilalle tuli keltaista; kuivaa niittyä ja peltoa.
Puita oli harvakseltaan ja nekin pieniä. Seutu oli kumpuilevaa ja varsin
miellyttävää katsella. Liikennettä täällä oli hyvin vähän, joten minäkin ehdin
katsella maisemia aina ennen seuraavaa mutkaa.
Keskipäivän jälkeen tulimme Baruminin pieneen kaupunkiin.
Sen liepeillä oli Su Nuraxin kivilinnoitus, joka kuuluu
maailmanperintölistalle. Tämä yllättävän suuri, toistakymmentä metriä korkea,
suurista kivenjärkäleistä kasattu linnoitus tehtiin jo 3 500 vuotta
sitten. Tällaisia alun perin jopa parikymmentä metriä korkeita
puolustuslinnoituksia on Sardiniassa noin 8 000, mutta tämä on ainoa, joka
on kaivettu esiin ja on näin hyvin säilynyt. Odottelimme varttitunnin ohjatun
kierroksen alkua. Lämpötila oli ollut koko päivän korkea, mutta täällä se nousi
33 asteeseen. Minä hakeuduin varjoon aina kun se oli mahdollista. Varjoa on
kuitenkin vaikea löytää, koska aurinko paistaa lähes kohtisuoraan ylhäältä.
Oppaamme johdolla kiersimme linnoituksessa vajaan tunnin.
Mies puhui englantia varsin hyvin ja äänsi selkeämmin kuin kollegat
Skotlannissa. Paikan historia oli mielenkiintoinen, vaikka aika moni asia oli
arvailujen parissa, sillä täällä ei oltu asuttu noin 3 000 vuoteen. Linnoituksen
sisälle oli melko haasteellista kavuta, mutta vielä meidän polvet siihen
taipuivat. Ihmettelimme, miten hyvin jo 3 500 vuotta sitten oli suuria
kiviä saatu laitettua päällekkäinen ja rakennelmat olivat edelleenkin aika
hyvin koossa. Hienon käynnin jälkeen kävimme kahvilassa syömässä puolikkaan
paninin.
Ajoin reilun 50 kilometrin matkan Sardinian pääkaupunkiin
Cagliariin. Loppupätkä meni sujuvasti isoa tietä ja navigaattori toi meidät
tosi kätevästi keskustan kiertäen sataman vierelle. Löysimme helposti
parkkipaikan, mikä ei aina Italian kaupungeissa ole yksinkertaista. Meidän
laivamme lähtisi joidenkin tuntien päästä täältä Sisiliaan. Lipuissa ei
kerrottu mistä laivaan pääsisi ajamaan, joten menimme katselemaan paikkoja.
Missään ei kerrottu mistä laivaan pääsisi, mutta pystyimme rajaamaan paikan
kahteen porttiin. Meidän piti käydä varmistamassa eräältä satamavirkailijalta,
että olimme löytäneet oikean paikan.
Meillä oli vajaat kaksi tuntia aikaa tutustua Cagliarin kaupunkiin.
Siinä ajassa ei kovin syvällistä kuvaa satamakaupungista saanut. Mitenkään
erityisen viihtyisältä ei kaupunki vaikuttanut, mutta ihan mukava siellä oli
kuljeskella. Aivan reunimmaiset rakennukset olivat komean näköisiä, mutta siitä
sisempänä talot olivat aika tavallisia vanhoja kerrostaloja. Kapeilla kujilla
oli paljon ravintoloita ja pikkukauppoja, mutta melko rähjäistä seutu oli.
Mitään hienompia nähtävyyksiä tai parempaa seutua ei vastaamme tullut, joten
Cagliarista meille jäi valju kuva.
Hyvissä ajoin ennen määräaikaa olimme jonottamassa laivaan
pääsyä. Seija kävi vielä edelliseltä jonottajalta varmistamassa, että olimme
Palermoon menevässä jonossa. Noin puolen tunnin odottelun jälkeen jono alkoi
liikkua hitaasti eteenpäin ja aikanaan mekin pääsimme virkailijan luo. Eihän
meitä kerta jonottamisella laivaan oteta! Olin varannut tämänkin lautan
etukäteen ja ilmoittanut ohjeiden mukaan, että tulen vuokra-autolla eikä
minulla ole tiedossa auton tietoja. No eihän se täällä kelvannut vaan jouduimme
poistumaan jonosta ja palaamaan takaisin parkkipaikalle. Marssimme Tirrenian
laivayhtiön konttoriin. Siellä meidän piti esittää lippumme ja kertoa, että
siihen pitää lisätä auton rekisterinumero. Virkailija katsoi numeron
avaimenperästä ja naputti sen tietokoneelle. Sitten hän tulosti meille uuden
paperin, jossa oli entiset tiedot sekä Fordimme rekisterinumero! Palasimme
jonon perille, mutta yllättävän nopeasti olimme jälleen portilla, joskin nyt
eri hepun tentattavana. Nyt paperimme oli kunnossa ja meille annettiin lupa
mennä eteenpäin. Mies ei kertonut ollenkaan minne mennä, joten ajoin eteenpäin
ja menin jonoon, missä oli henkilöautoja, kun en muutakaan paikkaa keksinyt.
Rekkoja kulki ympärillä joka suuntaan eikä järjestelmällisyyttä ollut juuri
Albanian satamaa enempää. Olin hyvin tyytyväinen, kun lippumme tarkastettiin ja
minulle sanottiin, että aja vasemmasta portista ylös, sillä siellä on Palermoon
menijät.
Nousimme kuudenteen kerrokseen ja menimme hakemaan respasta
hyttimme avaimen. Huonot muistot tulivat mieleen, kun henkilökunnan edustaja
katsoi lippuamme ja sanoi, että ”small problem” ja kehotti meitä istumaan
odottamaan. Hän sanoi vielä ”don’t worry”, niin kuin se meitä lohduttaisi. Jälleen
oli laiva vaihtunut sitten varaukseni ja ongelma taisi olla sama, eli hytit
eivät täsmänneet varaukseni ja laivan suhteen. Pitääkö meidän taas odottaa,
että kaikki suuren laivan matkustajat tulevat sisälle ennen kuin meille
annetaan jäljelle jäänyt konehuoneen alla oleva hytti? Nyt ei onneksi käynyt
niin vaan alle kymmenessä minuutissa saimme hytin avaimen ja siinä oli ikkuna
merelle! Kävimme viemässä laukun hyttiin ja pian sen jälkeen lähdimme
katselemaan laivaa. Korviimme kantautui kuulutus, että minua pyydetään ilmoittautumaan
respaan. Mitä nyt vielä voisi olla pielessä? Laiva ei ollut vielä poistunut
satamasta, joten vielä on mahdollisuus, että meidät jätetään Sardiniaan. Sama
kiukkuisen oloinen italialainen vaati meiltä toista lippua. Meillä oli ollut
toinenkin kopio lipusta, mutta sen oli ottanut Tirrenian toimiston virkailija,
kun hän oli tulostanut meille uuden tiketin, jossa oli ollut se kallisarvoinen
rekisterinumero. Mies ei selityksiämme kuunnellut, mutta pian urahti, että hyvä
on ja heitti lippumme tiskille. Aika uskomatonta touhua, mutta niin vain kohti
Sisiliaa ollaan menossa.
Tämäkin laiva on aika kauhtunut eikä täällä ole
tarkoituskaan, että matkustajat viihtyisivät. Suuressa laivassa on yksi
ravintola ja yksi suuri baari. Tosin yhdeksännessä kerroksessa oli uima-allas,
mutta sitä ei ole käytetty edes Berlusconin valtakauden aikana. Meille
luvattiin myös, että siellä olisi diskobaari, mutta suureksi pettymyksekseni
sekin oli suljettu. Jouduimme menemään suureen baariin ja ostimme päivälliseksi
paninit sekä mineraaliveden ja sardinialaisen oluen. Juhlat jatkuivat, kun
kävin hakemassa toisen oluen sekä kahvin Seijalle. Eipä meillä ollut muutakaan
tekemistä kuin mennä hyttiimme, missä vaimo luki ja minä kirjoittelin päivän
tapahtumista. Wifiä ei laivoissa ole ollut, joten kirjoituksen julkaisu siirtyy
jälleen eteenpäin.
Rutto alkaa olla voitettu, mutta edelleen pohkeissani on
aika kuvottavan näköisiä länttejä. Niitä yritetään hoitaa, mutta saa nähdä
jäävätkö pysyviksi vaurioiksi. Olen yrittänyt suojautua liialta auringolta,
sillä ihoni palaa harmittavan helposti. Tähän asti se on onnistunut aika hyvin,
mutta nyt huomasin, että käsissä ja jaloissa näkyy ikävän punaisia kohtia. Nyt
piti ostaa taas uutta rasvaa lievittämään palanutta ihoa. Rasvoja minulla on
enemmän kuin ikänä ennen yhteensä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti