Kuudelta
kaksi kukkoa aloitti kieunta kaksintaistelun, joka puolen tunnin
jälkeen päättyi tasapeliin. Tai ehkä se jatkui, mutta minä
luovutin ja menin suihkuun. Sottailin jonkin aikaa ennen kuin
laskeuduin alakertaan aamiaiselle. Tässä hotellissa tarjonta oli
niukempi, mutta sopi minulle paremmin. Sitten pakkasin, sottailin
jälleen hieman, mutta olin yhdeksän jälkeen alakerrassa maksamassa
varsin huokeata huonettani. Sitten jätin toisen repun säilöön ja
vuokrasin polkupyörän.
Tämä
maastopyörä oli huomattavasti Kambodzassa ajamaani kehnompi.
Ajoasento oli kamala ja rattaat olivat kuluneet, joten jos polkaisi
kovempaa, löivät ketjut tyhjää. Lisäksi seitsemäs vaihde
jumitti kokonaan kiinni. Lupasi siis jännittävää retkeä. Halusin
mennä katsomaan Trang An -Unescoa, joka on erittäin hienoa
karstivuoria sisältävä jokilaakso. Minä en tarkalleen tiennyt
mistä veneretkelle pääsi lähtemään, mutta horisontissa näin
noita jänniä vuoria, joten pyrin sinne päin. Minulla oli mukana
hotellin huono kartta, joka auttoi vähän, mutta enemmän homma meni
kokeiluksi. Ajelin hyvin pienillä kujilla, mutta sitten päädyin
isolle tielle, jota oli pakko seurata. Siinä oli kuitenkin niin
leveä penkere, vaimokin olisi siellä uskaltanut pyöräillä, tai
ainakin taluttaa pyörää.
Lopulta
eteeni tuli tienviitta, joka kertoi, että oikealle käännyttäessä
olisi kaksi kilometriä matkaa Tam Cociin. Se oli paikka, johon
halusin mennä. Vauhtia en voinut lisätä, koska silloin polkimet
olisivat lyöneet tyhjää. Aamulla sää oli näyttänyt kovin
pilviseltä, jopa sateiselta, mutta nyt oli vain sopivan pilvistä.
Ajoin pyörän vanhan ukon ylläpitämään pyöräparkkiin. Maksoin
Ho Chi Minhin kopiolle 15 000 dongia, jotta hän piti pyörää
silmällä. Sitten maksoin 120 000 pääsystä suotumatkalle ja 150
000 pääsystä puistoalueelle.
Tam
Cocin jokialueelle ei pääse muuten kuin matalilla sampan-veneillä,
joita soudetaan veneen perästä. Turisti istutettiin eteen ja
takapenkille paikallinen soutaja. Tämä olikin erinomainen
järjestely, sillä moottoroidut veneet olisivat pilanneet tunnelman
ja turistien soutaessa olisi kaikki ollut pielessä.
Teimme
usean kilometrin mittaisen matkan jokea yhteen suuntaan ja sitten
tulimme saman matkan takaisin. Joki ei kuitenkaan kulkenut ihan
tavallisessa maastossa. Joki pujotteli erinomaisen jännien
karstivuorien välissä mutkitellen. Hyvin jyrkät kalliot olivat
parhaimmillaan useamman sadan metrin korkuisia ja tarjosivat aivan
poikkeukselliset maisemat. Niitä entisestään korostivat joen
reunassa olevat vihreät riisipellot, joiden reunasta kalliot
nousivat pystysuoraan ylöspäin. Kallion kiertämisen jälkeen tuli
aina uusi vähintäänkin yhtä jännittävä kallio. Kolmesti joki
kulki vuoren alitse. Pisin luola oli toistasataa metriä pitkä ja ne
kaikki olivat vain reilun metrin korkeita.
Soutajat
huopasivat hämmästyttävän kätevästi jaloilla. Eikä heillä
ollut mitään erikoissaappaita tai -airoja vaan pelkillä
jalkapohjilla he osasivat huovata ongelmitta. Yhtälailla sujui
tasatyöntö kuin vuorotahtia meneminen. Vauhti oli juuri sopiva,
jotta ehti nauttia maisemista, linnuista (muun muassa
kuningaskalastaja ja useampi haikara) ja poikkeuksellisesta
kokemuksesta. Tämä taisi olla paras veneretki ikinä.
Pyöräilin
vielä pagodalle, joka ei kuitenkaan aiheuttanut suurempaa
hämmästystä. Paluumatkalla pysähdyin ravintolaan, joka kelpasi
minulle. Nautiskelin rauhassa kevätkääryleeni, jotka jäivätkin
päivän ainoaksi lämpimäksi ruoaksi. Sitten pyöräilin takaisin
Ninh Binhin keskustaan. Nyt pystyin käyttämään puhelimen
opastusta, koska tiesin mihin olin menossa. Homma toimikin hyvin,
kunnes tulin ison tien viereen ja jouduin kääntymään suuresta
liikenneympyrästä vasemmalle. Minulle ei ole selvinnyt kuka on
liikenneympyrässä etuajo-oikeutettu, mutta sen tiesin, että kun
kuorma-auto tulee kohti ympyrää kovalla vauhdilla torveaan
soittaen, minä väistän. Odotin vielä pari muutakin autoa ja vielä
enemmän mopoja, mutta niin vain sieltä löytyi rako minullekin.
Ninh
Binh ei tarjonnut minulle mitään, joten kävelin hiljalleen
asemalle, missä odottelin junan saapumista kaksi ja puoli tuntia.
Tämä asema ei ollut yhtään viihtyisämpi, mutta positiivista oli,
että siellä ei haissut pahalle. Hanoihin menevä juna tuli
viideltä. Olen matkustanut Vietnamin rautateillä nyt neljä kertaa
ja kaikki junat ovat olleet täsmälleen aikataulussa! Vietnamin
pääkaupunkiin saavuimme kahden ja puolen tunnin matkustamisen
jälkeen. Hanoissa oli pimeää, mutta muuten mukavaa, joten päätin
kävellä vajaan kahden kilometrin matkan hotellille. Nyt olin
jälleen suuressa kaupungissa (7 000 000 asukasta) ja se näkyi myös
liikenteessä. Taas oli mopoa ja autoa häiritsemässä minun
etenemistä. Jalkakäytävillä oli mopoja, kojuja ja iltapalaa
pöydän ääressä syöviä ihmisiä. Minä puikkelehdin välillä
kadun puolella ja löysin puhelimen avussa Damsels Boutique hotellin
lähes ilman harhaanajoja.
Minä
en oikein ole kotonani hienoissa hotelleissa, mutta panostin
kuitenkin vähän enemmän Hanoin hotelliin. Hinta ei ollut
kuitenkaan kuin noin 90 euroa yöltä, mutta huone oli suurempi kuin
tyttären ja vävyn kaksio Helsingissä. Pesuhuoneessa on sekä
suihku että amme ja kätevästi ikkunan takana makuuhuoneesta. Mikä
ihmeen äly on laittaa ikkuna pesuhuoneen ja makuuhuoneen välille?
Miksi hienompiin huoneisiin laitetaan tavalliset laitteet
mahdollisimman hankalanhienoiksi. Suihkun hanat ovat niin
kummallisia, että varmasti saat ensimmäisenä kylmän ruiskun
odottamattomalta suunnalta ennen kuin hahmotat mikä vipstaaki tekee
mitäkin. Ja jos ikinä tapaan sen insinöörin, joka on suunnitellut
tämän huoneen television kaukosäätimen...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti