Heräsin
kuuden aikoihin vähän ennen herätystä. Aurinko oli jo noussut,
joten sain katsella matkan parasta näkymää heti sängystä käsin.
Kovin kauan en siihen voinut käyttää aikaa, sillä aamiainen oli
jo 6:40.
Ravintolan
tiloissa tarjotun aamiaisen jälkeen lähdettiin tämän päivän
aktiviteettiin. Melkein kaikki mukana olleet kerääntyivät
yhdysalukseen vartin yli seitsemän. Kevyt usva oli kadonnut ja
tilalle oli tullut oikein kaunis ja aurinkoinen aamu. Tämä päivä
oli eilistäkin kauniimpi, joten oikein mukava oli Matin lahdella
oleilla. Ajoimme muutaman kilometrin päähän, missä alus
kiinnittyi laajalle ponttoonialueelle. Siellä odottelimme vähän
aikaa, jolloin katselin ponttoonin keskellä olevassa altaassa uivaa
ainakin metrin mittaista kalaa. Se kun olisi eilen jurskauttanut
kalmaripilkkiin, niin olisi ollut kotona kerrottavaa.
Meidät
vietiin pienillä paikallisten soutamilla veneillä katsomaan luolaa,
joka oli muodostunut vuoren alle kahden merenlahden väliin. Se oli
toistakymmentä metriä leveä, korkeimmillaan kaksi metriä korkea
ja noin 50 metrin pituinen muodostelma. Ihan hieno paikka, mutta Tam
Cocissa olin jokiajelulla nähnyt kaksi paljon komeampaa luolaa. No
mukava oli veneen kyydissä istuskella ja ihmetellä tätäkin
paikkaa.
Aluksella
oli seuraava tunti omaa aikaa, jonka vietin kokonaan huoneeni
parvekkeella ja katselin laivan edetessä mukavasti vaihtuvia
kauniita ja kummallisia vuoria. Minulla piti kiirettä, sillä
samalla minun piti tarkkailla myös merta, ja mitä siellä liikkui.
Vesi on täällä mukavan vihertävää, mutta näkyvyys ei ollut
kovinkaan hyvä, korkeintaan toista metriä. Ehkä se oli syynä,
että näin ainoastaan yhden kuntopallon kokoisen meduusan sekä
toisen paljon pienemmän, mutta jolla oli pitkä värikäs pyrstö.
Nautin kuitenkin koko ajan. Minun olisi pitänyt ruveta
meribiologiksi. Vieläköhän ehtisi vaihtaa alaa?
Puoli
kymmenen piti luovuttaa huone, koska seuraavat matkustajat tulivat jo
keskipäivän jälkeen, ja sitä ennen kaikki oli laitettava kuntoon.
Minä nousin toiseen kerrokseen ja jatkoin aiemmassa touhussa, mutta
enempää meriolioita en nähnyt, mutta uravaihdos kiinnostaa
edelleen. Kukkulat kuitenkin jatkuivat, joten mukava oli
auringonpaisteessa istuskella nojatuolissa. Oppaamme esitteli
kannella, miten vietnamilaisia kevätkääryleitä valmistetaan. Nyt
tiedän teorian, mutta käytäntöön saakka en sitä soveltanut.
Matkaa oli jäljellä vielä toista tuntia ja suurin osa siitä meni
brunssilla. Se oli jälleen viisiportainen, mutta ei sisältänyt
kuin yhden merenantimien ruokalajin. Ehkä se oli syy, että tämä
ruokailu ei kohonnut eilisten tasolle. Eivät nämä ruoat kuitenkaan
huonoja olleet.
Kahden
päivän ja yhden yön risteily tuli päätökseen. Lyhyemmin sen
voisi kertoa olevan vuorokauden risteily, mutta se ei kuulostaisi
ollenkaan niin runsaalta. Etukäteen koetin kovasti ottaa selville
millaisen risteily kannattaisi täällä tehdä, mutta netistä ei
kovin hyviä neuvoja tullut; varoituksia vain. Minusta tämä oli
ihan hyvä risteily. Laiva oli hyväkuntoinen ja hytti erittäin
hyvä, kruununa koko seinän kokoinen ikkuna. Ruokailut minun
puolestani olisivat voineet olla niukemmatkin, mutta hyvä näin
päin. Aktiviteetit eivät hirveästi minua innostaneet, mutta tällä
säällä nekin toimivat ihan mukavasti. Mieluiten olisin kuitenkin
liikkunut koko ajan saaria kierrellen ja katsellut kukkuloita sekä
tarkkaillut meren ekosysteemiä.
Puolen
päivän jälkeen olimme jälleen satamassa ja nousimme saman tien
linja-autoon. Paluumatka oli eilisen toisinto vain keulan
kohdistuessa toiseen suuntaan. Muut matkustajat palautettiin
hotelliensa eteen, mutta minä pyysin jäädä keskustaan ja tahtoani
noudatettiin. Kello oli kolme ja minulla oli kaksi reppua
kannettavanani. Olin kierrellyt Hanoissa jo niin paljon, että olin
mielestäni nähnyt sitä jo tarpeeksi. Niinpä päätin lampsia
hiljalleen rautatieasemalle ja ajaa sieltä bussilla numero 86
lentokentälle. Sunnuntain ansiosta liikenne taisi olla hieman
aiempaa rauhallisempaa, mutta kyllä edelleen kadunkulmauksissa piti
katsoa molempiin suuntiin. Vielä asemalla pohdin, jättäisinkö
toisen repun säilöön ja menisin vielä katselemaan kaupunkin.
Menin asemalle sisään, mutta en ehtinyt edes etsiä lokerikkoja,
kun englantia puhumaton virkailija havaitsi minut. Minä osoitin
reppuani, mutta nainen lähti päättäväisin askelein ohjaamaan
minua toiseen halliin. Hän vei minut lipunmyynnin eteen ja piti
vielä hetken vahtia, etten karkaisi minnekään. Minä en tarvinnut
junalippua, mutta miten sen enää tässä vaiheessa kertoisin ja
millä kielellä. Avasin reppuni ja aloin selaamaan papereitani. Kun
naisen huomio hetkeksi herpaantui, pakkasin paperit ja luikahdin
ulos.
Unohdin
siis repun säilytykseen jättämisen ja kävelin bussin 86
pysäkille. Bussi kulki lentokentälle puolen tunnin välein eikä
olisi haitannut, vaikka olisin joutunut sitä vähän odottamaan. Nyt
ei ollut onnea vaan bussi tuli saman tien. Matka maksoi 35 000 dongia
eli noin 1,40 euroa. Reitti kulki vanhan kaupungin vierestä, joten
olisin voinut nousta sieltäkin kyytiin, joskaan en tiennyt missä
pysäkki olisi ollut. Kyydissä oli vain kolme matkustajaa kuskin ja
rahastajan lisäksi, joten tämä matka ei tainnut tuottaa voittoa
yhtiölle. Nousin pois terminaali kahdella ja menin sinne sisään
poistuakseni alakerrasta takaisin kadulle. Kävelin reilun kilometrin
ison tien vierellä kulkevaa jalkakäytävää ja tulin kovin kehnon
näköiselle asuinalueelle. Täällä oli vain huonohkoja asuntoja
sekä halvahkoja lentokenttähotelleja. Minun pitää huomenna olla
aikaisin lentokentällä, joten päätin tulla tänne yöksi, niin on
aamulla yksi murhe vähemmän.
Airport
Hotel Hanoi – Convenient & Friendly ei ollut kovin helppoa
löytää. Etsin sitä aikani, kunnes löysin sen. Tämä kuitenkin
oli Royal Airport Hotel (nimi ei oikein kuvannut hotellia), jonka
takaovesta minut ohjattiin oikeaan lentokenttähotelliin. Tämäkään
ei olisi kuninkaallisia vieraakseen saanut, mutta huone oli siisti ja
kaikki oleellinen oli tarjolla. Hinta oli parinkymmenen euron
tienoilla, mutta kaikki alueen hotellit olivat samanhintaisia, joten
varmaan olivat samanlaisia. Ikävintä asiassa oli, että kello oli
vasta vaille viisi. Lähistön ravintoloihin en aikonut mennä, mutta
harkitsin palaamista lentokentälle syömään. Minulla oli kuitenkin
yksi nuudelipurkki repussa, joten päätin tyytyä siihen. Olinhan
syönyt äskettäin kolme isoa steriaa, joten tämä ilta vähän
vähemmällä. Kävin kuitenkin ostamassa olutta, mutta sitäkään
ei ollut helppoa löytää tässä vähemmän miellyttävässä
paikassa.
Minulla
oli illalla ohjelmaa kirjoittamisen lisäksi. Ostin matkalla asemalle
eräästä kadunvarsikaupasta leveän teippirullan. Bangkokin
lennolla remmistä ei ollut kuin haittaa, joten nyt minun pitää
teipata reppuni remmit kiinni, jotta se otetaan mukaan ruumaan.
Lopullinen teippaaminen jää aamuksi, koska osa tavaroista voi
pakata vasta aamulla. Jännitystä jää siis huomiseksikin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti