Jouduin
heräämään neljältä, koska juna pohjoiseen lähti jo viideltä.
Takseja ei hotellin edessä näkynyt, joten kävelin vähän toista
kilometriä asemalle. Kaupunki oli hyvin hiljainen ja jälkakäytävillä
oli helppo kävellä, koska kaikki tavara oli viety niiltä pois.
Katuvaloja oli riittävästi, joten kompastumisiakaan ei tullut.
Matkan varrella pari moottoripyörää tuli tarjoamaan kyytiä, mutta
kohteliaasti kieltäydyin.
Huolto
ei ole toiminut tälläkään matkalla hyvin. Nyt minulla oli mukana
sipsipussi, kaksi banaania ja jonkinlainen maapähkinähunajalevy
syötäväksi ja vesipullo sekä vihreätä teetä pullossa
juotavaksi. Minun puolustukseksi voin sanoa, ettei kioskeissa ole
juuri mitään sellaista, mitä junaevääksi voisi ostaa. Junissa ei
ole ravintolavaunua, mutta reilun tunnin välein heput kulkevat
kärryjen kanssa ja tarjoavat muun muassa kana-ateriaa isoista
sangoista. Se tekee kauppansa perusmatkaajalle, mutta ei
epäluuloiselle Matille. Tarjolla olisi myös kuumia
sokerimaissintähkiä. Maistoin yhtä sellaista hotellin aamiaisella
ja se oli minun makuuni aivan liian makea vihannes.
Junassa
sain nukuttua ensimmäiset kaksi tuntia yllättävän hyvin, joten
aika meni nopeasti. Seuraavat kymmenen tuntia menivät sitten
hitaammin. Tänään olisi eilistä mieluummin sataa, mutta näkipä
ainakin kivasti ulos. Taivas oli pilvinen, mutta ulkona oli
parhaimmillaan 26 astetta lämmintä. Minä laitoin penkkini
yläpuolelta tuulettimen pois päältä, jolloin tarkeni juuri
sopivasti.
Suurimman
osan matkasta juna kulki maaseudulla, mikä sopi minulle oikein
mainiosti. Vietnamin kaupungit näyttävät vajaan viikon oleskelun
jälkeen jo kovin samanlaisilta. Toki niitäkin katselee, mutta enää
sieltä ei tule sellaisia yllätyksiä kuin ensimmäisinä päivinä.
Vaikka menimmekin maaseudulla, ei montaa kilometriä ollut, etteikö
ihmisten asumuksia tai jälkiä olisi näkynyt. Lähes tulkoon kaikki
tasainen oli joko maanviljelyksen tai asumusten vallassa. Riisipellot
olivat erittäin hyvin edustettuina, mutta kyllä niiden tuoreen
vihreätä vehreyttä on mukava katsella. Varsin monilla pelloilla
oli kartiohattuinen nainen tai tylsemmin pukeutunut mies
työskentelemässä. Täällä vielä hyvin suuri osa maatöistä
tehdään käsipelissä. Näin muutamia muita kuin riisipeltoja,
joissa vesipuhveli veti auraa ihmisen sitä ohjatessa, mutta niitä
oli todellakin harvassa. Yhtään konetta en tainnut nähdä
yhdelläkään pellolla.
Aivan
niin korkeita mäkiä ei näkynyt kuin Da Nangin ja Huen välillä.
Juna kulki suurimmaksi osaksi tasaisella, mutta kauempana ja välillä
lähempänäkin näkyi oikein hauskan näköisiä hyvin
jyrkkärinteisiä mäkiä ja jopa vuoria, jotka olivat suurimmaksi
osaksi vihreiden puiden peittämiä. Niiden ympärillä oli tasaista
maata, eli yleensä riisipeltoja. Pieniä kyliä ja yksittäisiä
asumuksia oli siis lähes tulkoon koko matkan ajan. Enimmäkseen ne
olivat vaatimattomia, mutta minusta täällä ei niin köyhältä
näyttänyt kuin etelämmän maaseudulla, puhumattakaan Kambodzasta.
Varmaan joka toisen mökin pihalla juoksenteli kukkoja ja kanoja.
Joka viidennen mökin takapihan lammella oli iso lauma hanhia tai
ankkoja. Joissain oli varmasti toistasataa valkoista ankkaa
kulkemassa maalla tai uimassa vedessä. Villieläinten vähäisyys
edelleenkin harmittaa minua, mutta hyvin lauhkeiden vesipuhveleiden
katseleminen tuo minulle hieman lohtua.
Junassa
on usein melko rauhaton meno. Paikalliset eivät säästele äänen
voimakkuudessa. Vaikkei olekaan yöjuna, niin ihmettelen äänen
hämmästyttävää voimakkuutta. Vai onko vain suomalaisena niin
tottunut hiljaisuuteen, että isommalla äänellä juttelu kovasti
kummeksuttaa. Kukaan ei missään tapauksessa ole uhkaava tai
häiritsevä, ainoastaan äänenvoimakkuus on vaikuttava. Minuun ei
juurikaan kiinnitetä huomiota. Joskus joku hymyilee iloisesti, mutta
yleensä jään ilman mitään huomiota. Nyt käytävän toisella
puolella istunut nuori vihainen nainen kyseli minulta miksen pitänyt
kasvosuojainta, vaikka täällä moni pelkää koronavirusta. Hän ei
suuresti arvostanut minun epäilyjä kasvomaskien hyödystä
tartuntojen ehkäisemisessä, mutta jätti keskustelun saatuaan
sanottuaan sanottavansa. Hänellä näytti olevan kaksi kasvomaskia
päällekkäin, joten ainakin hän oli turvassa. Pohjoisempaan
tultaessa maskien määrä on ehkä hieman lisääntynyt.
Kello
oli vähän yli viisi, kun juna saapui railakkaasti viheltäen Ninh
Binhin asemalle. Otin tottuneesti reput kantoon, ilmoitin
taksisuhareille etten tarvitse heidän kyytejään ja kävelin toista
kilometriä Thuy Anh -hotellille. Täällä isommat kaupungit eivät
ole keränneet esteettömyyspalkintoja, mutta pienellä
kokemuksellani Ninh Binh jäisi ilman säälipisteitäkin. Ihan
perusesteellisyyden lisäksi monet katukiveykset olivat yli 30
senttiä korkeat enkä osaa selittää miksi. Kaupunkia halkoivat
useat leveät kadut, joilla liikenne oli tutun vilkasta. Niiden
ylitys oli tavallistakin hankalampaa, koska liikennevaloja oli hyvin
harvassa. Muutamissa risteyksissä suojatie johti suoraan yli 30
sentin katukiveykselle, jonka sisäpuolella oli niin tiheä
pensaikko, ettei sinne voinut mennä vaan piti kävellä liikenteen
seassa kiveyksen ympäri.
Minua
on vähän alkanut tökkiä ruokapaikan löytämisen vaikeus. Minä
en suostu syömään sellaisessa ravintolassa, jossa astiat pestään
kadulla vedessä, jota ei varmasti ole kunnolla kuumennettu missään
vaiheessa. Niinpä ravintoloita onkin hankala löytää, mutta olen
hyvin tyytyväinen siitä, että olen säilynyt kokonaan ilman
vatsavaivoja. Paino on saattanut pudota, mutta kuitenkin hyvällä
tavalla. Kentucky Fried Chickenissä minun ei olisi tarvinnut
huolehtia astioiden puhtaudesta, mutta muuten minua ei sinne
huvittanut mennä. Kiersin melko pitkän rinkin suhteellisen
rauhallisessa kaupungissa, mutta en löytänyt mieleistä ravintolaa.
Onneksi hotellini ravintola oli edelleen auki ja sieltä sain
syödäkseni tänään ensimmäisen oikean aterian. En kerro mikä
ateria oli. Hotelli on nähnyt parempiakin päiviä, mutta ei reilun
puolen miljoonan huonehinnalla voi liikoja vaatia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti